Rizična igra ključna za razvoj dece: Evo zašto roditelji moraju da dopuste mališanima da više rizikuju

A. I.
A. I.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Na toploj, sunčanoj plaži kraj Melburna Aletea Džerebajn posmatrala je ćerke kako se penju uz gomilu kamenja. „Mogu li one to“, pitala se dok je brinula o devojčicama od 10 i 13 godina. Bilo je tu pukotina, oštrica, a i bilo je tako strmo da je Džerabajn osetila vrtoglavicu. Instinktivno, poželela je da im kaže da prestanu.

Istovremeno, znala je da su napadi anksioznosti u suprotnosti sa njenim istraživanjima. Ono što su njena deca radila naziva se rizična igra, aktivnosti poput penjanja i skakanja sa visine ili samo bega od budnog oka odraslih. Džerabajn je istraživač javnog zdravlja i psihologije na Univerzitetu Dikin u Melburnu i proučava upravo dobrobit rizične igre. Uprkos tome, nije imuna na strah koji osećaju roditelji kada žele da zaštite decu od bilo kakve opasnosti, piše Nature.

U poslednje dve decenije pojavila su se istraživanja koja pokazuju da su prilike za rizičnu igru ključne za zdrav fizički, mentalni i emocionalni razvoj. Deci su potrebne ove prilike za razvoj svesti o prostoru oko sebe, koordinaciju, toleranciju na neizvesnost i samopouzdanje.

U mnogim zemljama rizična igra je trenutno ograničena više nego ikad pre, zahvaljujući zabludama o riziku i potcenjivanju koristi rizikovanja. Istraživanja pokazuju da deca više znaju o svojim sposobnostima nego što odrasli misle. Mnogi istraživači smatraju da tek može da se nauči dosta toga o prednostima rizične igre, ali da je problem bio što je nju teško proučavati. Sada naučnici koriste inovativne pristupe, uključujući virtuelnu stvarnost, da istraže prednosti rizične igre i kako je promovisati. Čak i zagovornici bezbednosti je podržavaju.

- Većina ljudi pretpostavlja sam protiv rizične igre. Ali ima toliko koristi od nje u smislu društvenog, fizičkog i mentalnog razvoja i zdravlja da ne mislim da možemo potceniti njenu vrednost – rekla je Pamela Fuseli, predsednica neprofitne organizacije Parachute (padobran u prevodu), koja se bavi sprečavanjem povreda.

Istraživanje rizične igre počelo je 1996, kada je Norveška uvela pravila o bezbednosti na igralištima koja je zahtevala da se uvedu zaobljene ivice, gelenderi i oprema koja smanjuje rizik od povreda. Nekoliko godina kasnije psihološkinja Elen Sandseter je primetila da se oprema sa igrališta uklanja kao rezultat zakona i zamenjuje elementima koji nude malo šanse za rizik. To ju je zabrinulo. Njena istraživanja su pokazala da adolescenti koji su imali manje prilika za pozitivne vrste uzbuđenja – kao što je planinarenje – imaju mnogo veću sklonost ka preuzimanju negativnih rizika poput krađe u prodavnici.

Why kids need to take more risks: science reveals the benefits of wild, free play(image or embed)
— Medicine Wolf (@rxwolf42.bsky.social) January 9, 2025 at 4:01 PM

Sandseter, koja radi na Univerzitetu Kraljica Mod u Trondhajmu, počela je da proučava rizično ponašanje kod dece uzrasta od tri do pet godina. Budući da u to vreme nije mogla da pronađe definiciju rizične igre u literaturi, izgradila je jednu na osnovu sati posmatranja i intervjua sa malom decom o tome koje aktivnosti smatraju zastrašujućim, rizičnim ili uzbudljivim.

Njena definicija rizične igre se i dalje koristi: uzbudljiva igra koja uključuje neizvesnost i rizik – stvarni ili zamišljeni– od povrede ili mogućnosti da se dete izgubi.

Kako se naglašava, važno je da se zna da rizik nije isto što i opasnost. Opasnost je nešto što dete ne može da primeti i nema znanja kako da se nosi sa tim. Primera radi, opasno je, a ne rizično kada četvorogodišnjak bosonog hoda po razbijenom staklu ili prelazi prepunu ulicu bez ikakvog iskustva.

Rizična igra je, piše Nature, povezana sa većom otpornošću, samopouzdanjem, rešavanjem problema i društvenim veštinama kao što su saradnja, pregovaranje i empatija, pokazale su studije Sandseterove i ostalih.

Kada je studija u Lovanu omogućila četvorogodišnjacima i šestogodišnjacima samo dva sata nedeljno prilika za rizičnu igru, njihove veštine procenjivanja rizika su se poboljšale u poređenju sa decom u kontrolnoj grupi i to za samo tri meseca.

(Telegraf Nauka/Nature)

Video: Prof. Niki Ašer: Tehnologija nije ni dobra ni loša, zavisi od toga kako je koristimo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>