DNK test detektuje 18 kancera u ranoj fazi

D. M.

Američka biotehnološka kompanija razvija jeftinije, manje invazivne skrining testove za više vrsta raka.

529380244 Foto: Shutterstock

Naučnici su razvili jednostavan DNK test koji može identifikovati 18 kancera u ranoj fazi i za koji kažu da bi mogao predstavljati medicinsku „prekretnicu“.

Kancer je uzrok jedne od svakih šest smrti širom sveta, ali rana detekcija može bitno poboljšati ishod. Postojeći skrining testovi imaju mane, uključujuće invazivnost, cenu i nizak nivo tačnosti za ranu fazu bolesti, piše Guardian.

Američki istraživači su osmislili test koji analizira proteine u krvi i može da detektuje 18 kancera u ranoj fazi, kod svih glavnih organa ljudskog tela.

Određeni proteini u krvi već se mogu koristiti za ranu detekciju i monitoring, ali testovima nedostaje osetljivost – preciznost u identifikovanju onih sa kancerom i preciznost u isključivanju onih bez kancera.

Istraživači iz kompanije „Novelna“ kažu da je njihov test uspešniji od drugih koji se baziraju na tumorskoj DNK u krvi i da ima „mnogo veću osetljivost“ nego Galeri test koji ispituje Nacionalna zdravstvena služba Ujedinjenog Kraljevstva.

Posmatrajući proteine u krvnoj plazmi, stručnjaci su uspeli da razlikuju kancerozne uzorke od normalnih i čak da razaznaju različite vrste kancera „sa velikom preciznošću“. Takođe su pronađeni dokazi da su signali kanceroznih proteina verovatno polno specifični.

„Ovo bi moglo preoblikovati principe za skrining, čineći ovaj test standardnim delom redovnih pregleda. Naši nalazi utiru put za ekonomičan, vrlo precizan skrining test za više vrsta kancera koji se može upotrebljavati širom populacije“, kažu stručnjaci.

Uzorci krvne plazme su uzeti od 440 osoba sa 18 vrsta raka i od 44 zdrava davaoca krvi. Istraživači su zatim identifikovali proteine koji su pokazivali kancere u ranoj fazi i gde su nastali u telu „sa velikom preciznošću“.

Analiza je takođe pokazala da su skoro svi prisutni u vrlo niskim nivoima. To pokazuje značaj proteina sa niskim nivoima za detekciju prekancerozne i rane bolesti pre nego što tumor napravi ozbiljniju štetu.

Međutim, relativno mala veličina uzorka znači da su potrebne dalje studije sa većim grupama ljudi.

Jednostavne analize krvi koje mogu detektovati mnoge vrste kancera u ranim fazama bez pogrešnih nalaza predstavljaju sveti gral rane detekcije.

„To su početni rezultati razvoja tog testa. Iako rezultati obećavaju, previše je rano da bismo bili sigurni da će biti koristan za ranu detekciju raka“, upozoravaju stručnjaci koji nisu učestvovali u studiji.

(Telegraf Nauka/Guardian)