Obnovom aksona uspevaju da prohodaju i posle teške povrede kičme: Naučnici testirali novi način oporavka kičme

Neuronaučnici uspeli da dovedu do oporavka kod miševa i nakon potpuno povrede kičmene moždine

Kičmena moždina, kičma, regeneracija Foto: Samunella / Alamy / Alamy / Profimedia

Tim naučnika otkrio je ključnu komponentu za obnovu funkcionalnosti nakon teške povrede kičmene moždine, javio je ScienceDaily. Neuronaučnici sa Univerziteta Kalifornije u Los Anđelesu (UCLA), Švajcarskog federalnog instituta tehnologije i Harvarda pokazali su da obnovom specifičnih neurona u pogođenim delovima kičme kod miševa dolazi do potpunog oporavka, saopštio je UCLA.

Ovaj tim je u studiji objavljenoj u žurnalu Nature 2018. identifikovao tretman koji pokreće aksone, tanka vlakna koja povezuju nervne ćelije i omogućavaju njihovu komunikaciju, da ponovo rastu posle povrede. Uprkos uspešnoj obnovi aksona u kičmenoj moždini, obnova funkcija je i dalje bila problem.

U novoj studiji, objavljenoj sada u žurnalu Science, tim je planirao da utvrdi da li bi vođena regeneracija askona iz specifičnih nervnih subpopulacija ka prirodnim regionima dovela do obnove funkcionalnosti posle povrede kičmene moždine kod miševa. Prvo su koristili napredne genetske analize da identifikuju grupe nervnih ćelija koje omogućuju poboljšanje u kretanju nakon delimične povrede kičmene moždine.

Istraživači su onda otkrili da puka regeneracija aksona iz ovih nervnih ćelija bez specifičnog vođenja nema nikakav uticaj na oporavak. Međutim, kada je strategija prefinjena tako da uključi korišćenje hemijskih signala da privuče i vodi regeneraciju ovih aksona do prirodnih regiona u lumbarnom delu kičmene moždine, došlo je do značajnih poboljšanja u sposobnosti hodanja kod miševa sa potpunom povredom kičmene moždine.

- Naša studija daje ključan pogled na kompleksnost regeneracije aksona i potrebe za oporavkom funkcionalnosti posle povrede kičmene moždine. Ona naglašava neophodnost ne samo regeneracije aksona na povređenom delu, već i njihovo aktivno vođenje ka prirodnim regionima da bi došlo do značajne neurološke restauracije – rekao je Majkl Sofronju, profesor neurobiologije na Školi medicine Dejvid Gefen pri UCLA.

Naučnici kažu da je pred njima i dalje veliki put, ali da će ovaj rad „otključati način postizanja obnove povređene kičmene moždine i možda ubrzati oporavak drugih povreda i bolesti centralnog nervnog sistema“.

(Telegraf Nauka/ScienceDaily)