Građani postaju naučnici: Centar za promociju nauke dodelio priznanja za 6 najboljih projekata

Na prvi nacionalni Javni poziv za finansiranje građanskih naučnih istraživanja objavljen 2. oktobra prijavljeno je 127 projekata

Centar za promociju nauke Ministarka nauke dr Jelena Begović i v.d. direktorka CPN dr Marjana Brkić... Foto: Andrija Ivanović

Centar za promociju nauke dodelio je večeras priznanja projektima odabranim u okviru prvog nacionalnog Javnog poziva za finansiranje građanskih naučnih istraživanja. Na poziv objavljen 2. oktobra prijavljeno je 127 projekata, a odabrano je njih šest.

Priznanja je, na svečanosti u Narodnom muzeju Srbije, dodelila dr Jelena Begović, ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija.

- Odvojili smo 24 miliona dinara za ove projekte očekujući ne tako veliku zainteresovanost. Ono što je jako interesantno je da je 127 projekata poslato, a da kažu da je 50 odsto njih fantastično. Naučne institucije sa svojim idejama uključuju građane i rešavaju neke probleme, a građani pomažu u sakupljanju podataka, deo su tog eksperimenta, sa naučnicima zajedno učestvuju u celom naučnom procesu... To je izuzetno bitno jer njima približavamo nauku. Šest odabranih projekata odnosi se na širok dijapazon problema - kako da pratimo kvalitet zemljišta u Vojvodini, na primer, kako da pratimo biodiverzitet u nekim parkovima… - rekla je dr Jelena Begović.

Ona se nada, dodala je, da će sledeće godine lista biti proširena kako bi što više građana bilo uključeno u nauku i shvatilo benefit od nauke, kako ne bi postojala barijera između njih i naučnika.

- Za Centar za promociju nauke je poziv za građanska naučna istraživanja jako značajan jer je to proces koji spaja nauku i društvo, građane uvlači u proces naučnih istraživanja. Srećna sam što smo imali priliku da raspišemo javni poziv. Prijavljeno je 127 projekata, što pokazuje spremnost naučne zajednice da se upusti u proces. Prijave su bile tako dobre da je, prema oceni međunarodne komisije, bilo neverovatno teško odabrati samo šest projekata – rekla je dr Marjana Brkić, v.d. direktorka Centra za promociju nauke.

Izabrani su projekti (nazivi su na engleskom zbog međunarodne komisije koja ih je birala):

• Ecosystem Services Assessment of Ribnica Gorge (Western Serbia) through Citizen Science;

koordinatorka projekta je Jelica Novaković sa Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu;

• Diabetic Chronic Wounds Prevention and Eradication – Patiens Come to the Rescue;

koordinator projekta je Miloš Rokić sa Instituta za molekularnu genetiku i genetičko inženjerstvo Univerziteta u Beogradu;

• Citizen Co-Creation: Shoping a Sustainable Future of Wastewater Treatment in Serbia by Pioneering Energy-Neutral & Zero-Waste Aproach;

koordinatorka projekta je Branislava Lekić sa Građevinskog fakulteta u Beogradu;

• Heritage of Emancipation: Empowering Roma Women through Networks of Solidarity (HEROINES);

koordinator projekta je Ivan Đorđević sa Etnografskog institua SANU;

• Cultivating Soil Connectivity: Empowering Farmers and Youth Community as Citizen Scientists to Monitor Soil Health and Biodiversity;

koordinatorka projekta je Jelena Jović sa Instituta BioSens Univerziteta u Novom Sadu;

• Stay or Leave – Spotlight on migration intentions In The Rural areas (RurSITU);

koordinatorka projekta je Marija Drobnjaković sa Geografskog instituta „Jovan Cvijić“ SANU.

Centar za promociju nauke dodelio je i zahvalnice institucijama za doprinos radu Centra u 2023.