„Direktno iz svemira“ i „Igraj za čovečanstvo“: Na štandu Centra za promociju nauke predstavljena dva projekta

Predstavljena publikacija izložbe sa Sajma tehnike i tehničkih dostignuća, kao i film u kome su astronauti iz kineske svemirske stanice odgovarali na pitanja dece iz Srbije

Centar za promociju nauke, Sajam knjiga Ministarka nauke dr Jelena Begović i ambasador Kine Li Ming... Foto: Nikola Tomić

Na štandu Centra za promociju nauke (CPN) na 66. Međunarodnom sajmu knjiga u Beogradu danas je predstavljena publikacija izložbene postavke „Igraj za čovečanstvo! Nauka za sve“ sa Sajma tehnike i tehničkih dostignuća, a organizovan je i program „Direktno iz svemira“, gde su astronauti iz kineske svemirske stanice Tijangong odgovarali na pitanja dece iz Srbije.

Dva projekta i približavanje naučnika javnosti

- Čast mi je što predstavljamo dva projekta. Jedan je, u stvari, nastavak, tj. posledica Sajma tehnike i tehničkih dostignuća, gde se nauka ove godine prikazala na neki drugi, novi način. Naša ideja sa kolegama iz CPN je bila da približimo nauku uz moto „Igraj za čovečanstvo! Nauka za sve“. Ideja je bila da prikažemo stanovništvu, Srbiji, šta to, u stvari, nauka radi. Šta su konkretni rezultati koji izlaze iz laboratorija, iz umova naših sjajnih naučnika, koji imaju potencijal da završe na tržištu kao neki novi proizvod, kao neka nova usluga – rekla je dr Jelena Begović, ministarka nauke, tehnološkog razvoja i inovacija.

Prisustvo građana na štandovima, dodala je, bilo je desetostruko povećano.

- Jedna od vizija našeg ministarstva jeste da približimo nauku građanima, a s druge strane da taj ogromni potencijal nauke iskoristimo i da utičemo na bolji život svih naših građana u Srbiji kroz razvoj novih, inovativnih proizvoda i usluga – rekla je ministarka i dodala:

- Veoma važno i za naše obrazovanje i za buduće generacije koje dolaze jeste da umove naših najmlađih otvorimo i ostavimo otvorenim tokom čitavog života, za igru, odnosno za znatiželju. Kako bismo to postigli, zahvaljujući našim partnerima iz Narodne Republike Kine naši najmlađi imaće priliku da pogledaju film gde astronauti sa kineske svemirske stanice odgovaraju na pitanja naših đaka vezano za to šta ih interesuje kada pričamo o svemiru i svemirskim istraživanjima.

Svemirska istraživanja

Tema svemirskih istraživanja, dodala je ministarka dr Jelena Begović, ponovo se otvorila na globalnom nivou.

- Pokušavamo da osvojimo svemir, da idemo na nove planete… iako se suočavamo sa velikim izazovima na ovoj planeti. Nekako taj ljudski um nikako da se zaustavi, i to je jedna odlika homosapijensa. Ovo je sjajna prilika da naši najmlađi, ali i naše građanstvo vidi šta se dešava na tom nivou. Da na taj način možda izgradimo i nove, buduće generacije koje će regularno leteti u svemir i koje će verovatno, nekoliko generacija ispred nas, nastanjivati nove planete i širiti ovo naše znanje, i doprinositi jednoj globalnoj riznici znanja - rekla je ministarka.

Prisutne je pozdravio i Li Ming, ambasador Kine u Srbiji, koji je rekao da su u okviru projekta „Učionica na nebu“, kineski astronauti srpskoj deci omogućili da steknu novo znanje o svemiru.

Centar za promociju nauke, Sajam knjiga Foto: Nikola Tomić

- Zdravo. Pre samo mesec dana sam došao u Srbiju, ali već imam priliku da učestvujem u jako značajnoj aktivnosti. Današnja tema podrazumeva podizanje naše saradnje na visoki nivo. Kina i Srbija su čelični prijatelji. Imamo neraskidivno prijateljstvo i ostvarujemo saradnju ne samo na Zemlji, ne samo na terenu, sada ostvarujemo i saradnju na nebu i iznad neba, u svemiru. Čovečanstvo nikad nije prestalo sa naporima osvajanja svemira. Današnja aktivnost je prva te vrste između Kine i jedne evropske zemlje, što potvrđuje veliko prijateljstvo i zajedničku želju za mirnim istraživanjima svemira - rekao je Li Ming i podsetio da Kina sutra šalje novu posadu u kinesku svemirsku stanicu.

Od biotehnologije do rekonstrukcije lica iz neolita

Centar za promociju nauke, Sajam knjiga Foto: Nikola Tomić

Ivan Umeljić, rukovodilac sektora za izdavaštvo i medijsku produkciju u CPN-u, rekao je da Centar za promociju nauke već više od 10 godina na Sajmu knjiga predstavlja izdavačku delatnost naučno-istraživačkih organizacija iz Srbije, od instituta, fakulteta, univerziteta do univerzitetskih biblioteka, zavoda, muzeja…

- Ove godine napravili smo inovaciju i iskorak – napravili smo katalog Sajma tehnike i tehničkih dostignuća, održanog od 16. do 19. maja. Ove godine predstavljeno je 110 eksponata objavljenih u osam celina, u rasponu od poljoprivrede, biotehnologije, veštačke inteligencije sve do istorijskog nasleđa, svemira... - rekao je on predstavljajući publikaciju „Igraj za čovečanstvo! Nauka za sve“.

Dobrivoje Lale Erić, rukovodilac sektora za međunarodnu saradnju CPN-a, rekao je da je na Sajmu tehnike dat primer kako nauka treba da komunicira danas, kako s njom treba izlaziti u javnost, kako naučnicima i istraživačima treba dati priliku da se čuje njihov glas i vidi njihovo lice, da se svemu da kontekst…

- Mnogi eksponati su već u javnosti, neki se već komercijalizuju. Meni je bio zanimljiv projekat Metahuman, na kome je na osnovu ostataka iz neolitske kulture rekonstruisano potencijalni izgled našeg imaginarnog pretka – rekao je on.

Nakon predstavljanja publikacije prikazan je i film „Direktno iz svemira“, gde su mogla da se čuju pitanja koja su deca iz Srbije postavljala astronautima na kineskoj svemirskoj stanici Tjangong.