Naučnici se „vratili u prošlost“: Neverovatnim eksperimentom otkrivaju tajne neandertalaca

Da bi otkrili kako su najbliži ljudski rođaci pripremali hranu, istraživači su kasapili ptice sečivima od kremena, kao pre nekoliko desetina hiljada godina

Tim naučnika izveo je neverovatan eksperiment kako bi otkrio tajne ishrane neandertalaca. Oni su se „vratili u prošlost“: koristili su sečiva od kremena kakva su bila u upotrebni pre nekoliko desetina hiljada godina kako bi iskasapili ptice i otkrili šta su najbliži ljudski rođaci jeli i kako su pripremali hranu.

Neverovatan eksperiment detaljno je opisan u žurnalu Frontiers in Environmental Archaeology, prenosi Phys.org.

- Korišćenje sečiva od kremena za kasapljenje zahtevalo je značajnu preciznost i trud, što nismo dovoljno cenili pre ovog eksperimenta. Sečiva su bila oštrija nego što smo prvobitno mislili, pa je bilo neophodno da ih koristimo pažljivo kako ne bismo povredili prste. Ovi eksperimenti naglašavaju praktične izazove s kojim su se neandertalci sretali dok su obrađivali hranu i kuvali. To nam daje uvid u njihov svakodnevni život i strategije preživljavanja – rekla je dr Marijana Nabajis, glavna autorka studije i istraživačica Katalonskog instituta za paleoekologiju ljudi i evoluciju.

Krupna divljač

Dobro je poznato da su neandertalci lovili krupnu divljač, ali se mnogo manje toga zna o pticama kojima su se hranili. Nova otkrića i nove tehnike omogućuju naučnicima da to bolje istražuju.

Testiranjem tehnika pripreme hrane koje su neandertalci mogli da koriste, naučnici mogu da vide tragove koje to ostavlja na kostima i kako se ti tragovi razlikuju od onih nastalih prirodnim procesima. Naučnici su napravili bazu eksperimentalnih podataka koja sada može da se poredi sa podacima sa arheoloških nalazišta.

Alati neandertalaca, neandertalci Alati neandertalaca Foto: University of California Davis / Ferrari / Profimedia

Naučnici su prikupili pet divljih ptica koje su uginule u rezervatu CERVAS u Portugalu. U pitanju su dve vrane, dve gugutke i jedan golub grivnaš. Veruje se da su slične vrste jeli i neandertalci. Metode pripreme hrane bile su u skladu sa onima sa arheoloških nalazišta.

- Pečenje ptice iznad ćumura zahteva održavanje stalne temperature i pažljivo praćenje procesa kako se meso nebi prekuvalo. Možda zato što smo počupali perje pre pripreme, proces pečenja bio je mnogo brži nego što smo pretpostavili. U stvari, proveli smo više vremena spremajući ćumur nego kuvajući, što je trajalo manje od deset minuta – rekla je Nabajisova.

Naučnici su očistili i osušili kosti, a onda ih pregledali mikroskopski, pažljivo prateći tragove sečenja, lomljenja i pečenja. Takođe su pregledali i oruđe od kremena koje su koristili kako bi detaljno pregledali tragove korišćenja. Iako su dosta koristili gole ruke za kasapljenje ptica, bilo je potrebno i dosta rada sa kremenim sečivima.

Tragovi na kostima

Skidanje mesa sa ptice nije ostavilo tragove na kostima, ali je sečenje tetiva ostavilo trag sličan onom pronađenom na arheološkim nalazištima.

Kosti pečenih ptica bile su krte: neke su se polomile, a skoro sve su imale braon ili crne delove konzistentne sa izlaganjem vatri. Crne fleke u kostima pokazuju da je i unutrašnjost kostiju izgorela.

Dokazi dobijeni ovim eksperimentom ne samo da pokazuju kako su neandertalci spremali hranu, već pokazuje i kakvi su tragovi pripreme hrane na arheološkim nalazištima.

- Ovo je mali uzorak, od samo pet ptica, pa ne predstavlja potpuni diverzitet ptica koje su možda neandertalci jeli. Osim toga, eksperiment, koliko god kontrolisan, ne može potpuno da replicira okruženje i kulturni kontekst neandertalskog života. Potrebna su dalja istraživanja sa više vrsta i više različitih eksperimenata – navela je Nabajisova.

(Telegraf Nauka / Phys.org)