Beč: Veštačka inteligencija sve češća u obrazovnim institucijama
Da je veštačka inteligencija (VI) ušla u bečke učionice i amfiteatre pokazuje istraživački projekat „VI u obrazovnim ustanovama Privredne komore Beča“. Istraživanje je sprovela vodeća Visoka škola primenjenih studija za menadžment i komunikaciju u Austriji „FHWien“ tokom zimskog semestra 2024/25 za sektor obrazovanja Privredne komore Beča, saopštila je Kancelarija Grada Beča u Beogradu.
U istraživanju je učestvovalo 1.537 učenika i studenata turističke škole „MODUL“, „Vienna Business School“ i visoke škole „FHWien“, kao i 40 polaznika kurseva Instituta za obrazovanje odraslih „WIFI Wien“.
Kako su pokazali rezultati istraživanja, prema učestalosti korišćenja, 23% učenika koristi VI-alate svakodnevno, a 32% nekoliko puta nedeljno. Kada su u pitanju studenti, 32% svakodnevno koristi VI, a 43% više puta nedeljno. Ukupno 11% učenika i 2% studenata skoro da i ne koriste digitalne alate. Razloge za korišćenje koje su učenici i studenti naveli su na prvom mestu ušteda vremena (41% studenata, 39% učenika). Inače 14% učenika i 9% studenata smatra da veštačka inteligencija daje bolje rezultate od njihovih sopstvenih. Studenti je češće koriste za optimizaciju teksta, dok učenici kao pomoć u učenju.
U šest eksperimenata učenici i studenti su rešavali složene zadatke, sa i bez pomoći veštačke inteligencije. Pokazalo se da je uspeh zavisio više od komunikacije, podeljenih uloga i saradnje, nego od same upotrebe veštačke inteligencije. Tako je jedan tim bez VI postigao bolje rezultate od drugog sa VI, zahvaljujući dobroj organizaciji.
Pored učenika i studenata u istraživanju su učestvovala i 23 nastavnika. Rezultati su pokazali da 60% nastavnika u školama i na fakultetima koristi VI često ili vrlo često u pripremi nastave. Pritom 54% nastavnika preferira ChatGPT.
Nastavnici su tokom istraživanja izrazili nesigurnost u vezi sa ocenjivanjem radova nastalih uz pomoć veštačke inteligencije, zaštitom podataka i ispravnošću odgovora koje VI daje. Ipak, mnogi vide potencijal VI da učini nastavu kreativnijom i efikasnijom. „Rezultati pokazuju koliko je važan ljudski faktor u radu sa veštačkom inteligencijom. Analitičko mišljenje, timski rad i etička svest jednako su važni kao tehničke veštine“, istakla je, direktorka sektora za obrazovanje Privredne komore Beča, Barbara Kluger-Šider.
(Telegraf Nauka/Kancelarija Grada Beča u Beogradu)