Na „super Zemlji“ može da postoji život: Podaci o gustoj atmosferi daju nadu naučnicima

Planeta LHS 1140b udaljena je od nas 49 svetlosnih godina

LHS 1140b Izgled planete LHS 1140b dok kruži oko svoje zvezde, crvenog džina LHS 1140... Foto: M. WEISS / AFP / Profimedia

Podaci dobijeni pomoću Svemirskog teleskopa Džejms Veb nagoveštavaju da postoji mogućnost da planeta LHS 1140b, udaljena 49 svetlosnih godina od nas, ima atmosferu nalik onoj na Zemlji. Ona je verovatno hladnija nego naša planeta, ali toplija od Marsa i postoji mogućnost da bi na njoj mogli da postoje uslovi za život, piše IFLScience.

Planeta LHS 1140b privlači pažnju otkako je otkrivena 2017. godine. Još tada je procenjeno da je reč o egzoplaneti sa najvećim šansama za postojanje uslova za život. Međutim, potrebno je mnogo testova da bi se videlo da li na nekoj planeti postoji mogućnost za razvoj života.

„Najbolja mala egzoplaneta“

LHS 1140b ima poluprečnik za 70 odsto veći od Zemljinog. To znači da je reč o takozvanoj „super Zemlji“, planeti koja ima stene, led i vodu, ili „pod Neptunu“, sastavljenom od gasa.

Međutim, gustina planete nije mnogo manja od Zemljine, a podaci koje je prikupio Džejms Veb nisu pokazali postojanje atmosfere bogate vodonikom, što je karakteristično za gasovite planete. Najverovatnije objašnjenje za to je da razlog za manju gustinu od Zemljine taj što između 10 i 20 odsto mase čini voda, a da su ostalo stene i metali, kao što je slučaj na Zemlji. Voda je verovatno mešavina leda i vode u tečnom stanju, mada razmera nije poznata, navodi IFLScience.

Ova laneta je zanimljiva ne samo zbog ovih karakteristika, već što prolazi oko svoje zvezde iz naše perspektive, što nam omogućuje da proučavamo atmosferu.

Iako naučnici koji tragaju za životom van Zemlje traže planetu koja nije gasovita, potrebno je da na njoj postoji dovoljno gasa da okeani budu u tečnom stanju i da može da se diše. Čini se da LHS 1140 ispunjava te uslove.

- LHS 1140b je jedna od najboljih malih egzoplaneta koje se nalaze u naseljivoj zoni i imaju mogućnost da gustu atmosferu i možda smo upravo otkrili dokaze da postoji vazduh na njoj – rekao je Rajan Mekdonald, profesor Univerziteta u Montrealu, u saopštenju.

Osmatranje ukazuje da je moguće da postoji atmosfera bogata azotom, što je slučaj na Zemlji, ali i dalje za dobijene podatke postoje i druga objašnjenja. Potrebna su dodatna osmatranja.

Prvi put nagoveštaj atmosfere

- Ovo je prvi put da smo videli nagoveštaj atmosfere na planeti u naseljivoj zoni koja je stenovita ili ima leda. Detektovanje atmosfere na malim, stenovitim svetovima je bitan cilj teleskopa Džejms Veb, ali je te signale mnogo teže videti nego atmosfere na džinovskim planetama – rekao je Mekdonald.

Iako je LHS 1140b u nekim stvarima nalik Zemlji, bar okvirno, na jedan način je potpuno drugačija – uvek je jednom stranom okrenuta ka svojoj zvezdi, crvenom džinu LHS 1140, pa je na delu planete uvek dan, a na delu uvek noć. To znači, navodi se, da bi jedna strana mogla da bude pretopla za život, a druga previše hladna, kao i da postoji samo jedan mali pojas u kome je moguće postojanje vode u tečnom stanju.

- Naše inicijalno posmatranje planete otkrilo je da je ovo možda najbolja egzoplaneta u naseljivoj zoni sa atmosferskim karakteristikama. Iako je potrebno još posmatranja da potvrdimo azotom bogatu atmosferu i tragamo za drugim gasovima, ovo je obećavajući start – rekao je Mekdonald.

(Telegraf Nauka / IFLScience / News UMICH)