Liči na Veneru, temperature su kao na Zemlji: Otkrivena najbliža planeta sa mogućim uslovima za život

Sad je najvažnije videti da li Glize 12b ima atmosferu, kažu naučnici

Glize 12b Foto: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (Caltech-IPAC)

Planeta nazvana Glize 12b ima temperature nalik Zemlji, po veličini je slična Veneri, a udaljena je od nas samo 40 svetlosnih godina, što je čini najbližom egzoplanetom sa mogućim uslovima za život koja je do sada otkrivena. To je objavilo Kraljevsko astronomsko društvo, a preneo EurekAlert!

Glize 12b je malo manja od Zemlje, a ima procenjene temperature na površini od 42 stepena, što je niže od temperatura na većini do sada otkrivenih 5.000 egzoplaneta. Oko svoje zvezde, hladnog crvenog patuljka, napravi krug za 12,8 dana.

Ono što je ključno, navodi se u saopštenju, jeste da se sada otkrije da li planeta ima atmosferu. Osim toga, navode, mogla bi da ima atmosferu nalik Zemljinoj, nalik Venerinoj, gde su temperature oko 400 stepeni, da bude bez atmosfere ili da ima atmosferu kakvu nemamo u Sunčevom sistemu.

Odgovor na pitanje o postojanju atmosfere je ključan kako bi se utvrdilo da li Glize 12b ima temperature na kojima može da postoji voda u tečnom stanju, a sam tim i život, ali i kako su se Venera i Zemlja razvijale tako različito.

Glize 12b Poređenje veličina Zemlje i planete Glize 12b... Foto: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (Caltech-IPAC)

Glize 12b nije prva egzoplaneta nalik Zemlji koja je otkrivena, navela je NASA, ali veoma je malo planeta koje bi zasluživale da se detaljnije ispitaju. Za ovu se navodi da je „najbliža, najumerenija planeta nalik Zemlji koja je dosad locirana“ i da bi je trebalo dodatno ispitati pomoću svemirskog teleskopa Džejms Veb.

Najbliža egzoplaneta nalik zemlji, a verovatno i najpoznatija je Proksima Kentauri b, koja je udaljena samo 4,2 svetlosne godine. Međutim, zbog toga što se ne vidi njeno kruženje oko zvezde nije moguće utvrditi da li ima atmosferu i moguće uslove za život.

- Glize 12b predstavlja jednu od najboljih meta za proučavanje da li planete nalik Zemlji koje kruže oko hladnih zvezda mogu da sačuvaju atmosferu. To je ključni korak za razumevanje naseljivosti planeta u našoj galaksiji – rekao je Šišir Dolakija, doktorand Centra za astrofiziku pri Univerzitetu Južnog Kvinslenda u Australiji.

Zvezda Glize 12 je po veličini samo 27 odsto veličine Sunca, a temperatura na njenoj površini je 60 odsto temperature naše zvezde, navedeno je u studiji.

(Telegraf Nauka / EurekAlert!)

Video: Euklidove slike svemira