U rekordnom roku otkrili 49 novih galaksija: Za sve zaslužan revolucionarni radio teleskop

Svojom brzinom i snagom MeerKAT teleskop otkriva gasom bogate galaksije i dinamične interakcije među njima koje će pomoći da se otkriju tajne kosmosa

Serenity Maglina Printscreen: LinkedIn/vjevrosimovic

Međunarodni tim astronomа otkrio je 49 novih gasom bogаtih galaksijа koristeći radio teleskop MeerKAT u Južnoj Africi, navodi se u nedavnoj studiji objavljenoj u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Istraživanja koja je vodio dr Marcin Glovacki sa Univerziteta Kartin i član Međunarodnog centra za radioastronomiju (ICRAR) na zapadu Australije, imala su cilj da proučave gas koji formira zvezde u jednoj galaksiji, piše Phys.org.

Iako je početni fokus bio na određenoj galaksiji, tim je slučajno naišao na pravu riznicu otkrića.

- Iako tim nije pronašao gas koji formira zvezde u galaksiji koju su proučavali, umesto toga sam otkrio druge galaksije tokom pregleda podataka - rekao je dr Glovacki.

U izvanrednom poduhvatu, istraživači su ukupno otkrili gas u 49 galaksija, pokazujući izvanredne mogućnosti MeerKAT-a u otkrivanju tajni našeg univerzuma.

Opservacije, omogućene od strane Inter-University Institute for Data Intensive Astronomy (IDIA), trajale su manje od tri sata, a ipak su donele revolucionarne rezultate.

- Nisam očekivao da ću pronaći skoro 50 novih galaksija u tako kratkom vremenu - naglasio je dr Glovacki.

Brzina otkrića naglašava efikasnost i snagu MeerKAT-a u istraživanju kosmosa.

Nove galaksije su neformalno nazvane "49ers" (fourtyniners), povlačeći paralelu sa groznicom od 1849. godine kada su rudari pohrlili u Kaliforniju u potrazi za zlatom. Dr Glovacki upoređuje ova otkrića sa dragocenim zrncima u beskrajnom nebu noći, naglašavajući njihov značaj u proširenju našeg razumevanja univerzuma.

Pored toga, blizina mnogih ovih galaksija, koje formiraju grupacije galaksija, intrigirala je istraživače. Posebno su interesantne tri galaksije direktno povezane svojim gasom.

- Ove tri su posebno interesantne, jer smo proučavajući galaksije na drugim talasnim dužinama svetlosti otkrili da centralna galaksija formira mnogo zvezda - objasnio je dr Glovacki.

Ovo otkriće sugeriše dinamičnu interakciju između galaksija, pri čemu jedna potencijalno usisava gas od svojih saputnika kako bi pokrenula sopstvenu formaciju zvezda, menjajući sudbinu celog sistema.

Profesor Ed Elson sa Univerziteta Zapadnog Kejpa, koautor rada, hvali sposobnosti teleskopa MeerKAT.

- Ovo otkriće ističe sirovu snagu teleskopa MeerKAT kao instrumenta za snimanje - rekao je on.

Ističe značaj razvijenih i primenjenih metoda u ovom istraživanju, napominjući njihovu korisnost za buduće velike naučne ankete i manje opservacije.

Kao dokaz neprekidnog istraživanja, dr Glovacki otkriva dalja otkrića gasom bogatih galaksija, omogućena uz pomoć Džasmin Vajt, studentkinje ICRAR-a.

Ukratko, revolucionarna otkrića međunarodnog tima astronoma ističu transformišući uticaj MeerKAT-a u otkrivanju tajni kosmosa. Dok ljudsko društvo prodire dublje u univerzum, svako otkriće nas približava razumevanju našeg mesta u njemu.

(Telegraf Nauka / Phys.org)