Organska materija sa asteroida Rjugu mogla bi objasniti odakle je život došao na Zemlju

D. M.

Organska materija pronađena u uzorcima sa asteroida Rjugu sugeriše da su drevne komete možda donele „semenje života“ na Zemlju.

Japan Asteroid Foto: Tanjug/AP

Te uzorke svemirskog kamena je na Zemlju donela japanska misija Hajabusa2, koja je posetila svemirski kamen Rjugu 2018. Misija je oko 18 meseci proučavala taj asteroid i skupljala materijal sa njegove površine, koji se pokazao kao riznica informacija o našem solarnom sistemu, piše Live Science.

Rjugu, zvanično 162173 Rjugu, predstavlja 870 metara širok asteroid sa orbitom u blizini Zemlje koji nema zaštitnu atmosferu. To znači da je njegova površina direktno izložena kosmosu i može da skuplja međuplanetarnu prašinu, što menja sastav površine asteroida prilikom udara.

Naučnici su pronašli „mrlje“ od 5-20 mikrometara, napravljene kad je prašina kometa zasipala površinu asteroida Rjugu. U okviru tih mrlja istraživači su pronašli male karbonske materijale slične primitivnoj organskoj materiji.

„Ova organska materija bi mogla predstavljati malo semenje života koje je nekada iz svemira stiglo na Zemlju“, kaže docent Megumi Matsumoto sa Univerziteta Tohoku.

Komete obično imaju široke orbite oko Sunca, što znači da sa većinu vremena provedu na ledenim spoljnim obodima solarnog sistema. Mađutim, kad uđu u unutrašnji solarni sistem, solarno zračenje zagreje njihov unutrašnji, ledeni materijal. Zbog toga se taj materijal pretvara direktno u gas – proces sublimacije.

Kad ovaj gasoviti materijal eksplodira sa komete, sa sobom ponese izvesni površinski materijal. Ne samo da to stvara karakteristične repove i aure, ili „zareze“, komete, već takođe ostavlja tragove prašine oko Sunca. Kad Zemlja prođe kroz te tragove, vidimo meteorske kiše dok fragmenti prašine sagorevaju u našoj atmosferi.

Mnogo je veća varovatnoća da će ovaj materijal sa komete dospeti na površinu objekata bez atmosfere, kao što je Rjugu, gde može biti sačuvan. Stoga izučavanje tih prašnjavih ostataka može otkriti informacije o materijalu iz ranog solarnog sistema.

Materijali sa ugljenikom pronađeni na Rjuguu razlikuju se hemijski od organske materije koja se obično pronalazi u materijalu sa kometa pošto im nedostaju kiseonik i azot.

„Pretpostavljamo da su karbonski materijali nastali od organske materije sa komete putem isparavanja nepostojanih supstanci kao što su azot i kiseonik tokom zagrevanja izazvanog udarom“, rekao je Matsumoto. „To kazuje da je materija sa kometa stigla u region u blizini Zemlje iz spoljnjeg solarnog sistema“.

Mrlje od udara sadrže i sićušne rupe nastale oslobađanjem vodene pare iz materijala na površini Rjugua; ovu vodu je zarobila materija zagrejana udarom.

„3D CT skeniranje i hemijske analize pokazuju da se mrlje sastoje uglavnom od silikatnog stakla sa rupicama i malim primesama sferičnih gvožđe-sulfida“, dodao je Matsumoto. „Hemijski sastavi mrlja sugerišu da su se hidrosilikati Rjugua pomešali sa prašinom komete“.

Tragajući za dodatnim mrljama od udara kometne prašine u uzorcima sa Rjugua, istraživači se nadaju da će doći do novih saznanja o transportu primordijalnog organskog materijala u prostor oko Zemlje pre više od četiri milijarde godina.

• Слађана Точиловац Шаљић

29. januar 2024. | 17:31

А љубав? Душа. Да ли је и то део карбонског семења пристиглог са друге планете. Понекад помислим да смо ми људи у очима дела научне заједнице само материјал погодан за рециклажу. Репродуктивна база. И сл. И све се своди на нека мерења. Не бих рекла да ствари треба тако постављати. Није битно да ли је неко религиозан или није, већ да ли се људима одузима огроман део живота таквим ставом, а живот је неизрециво и немерљиво поље постојања сваке индивидуе. И свако смештање човека у одређене параметре заправо представља ускраћивање. Као када храсту сечете гране. Он постаје хенфикепиран у погледу површине којом упија сунчеву светлост. Извор егзистенције и живота се смањује. Мислим да је ово добро поређење. Које свако може да разуме.

• Darko grbin

29. januar 2024. | 19:50

Previse je to za svakog informacija upoznat Sam sa dosta toga Ako je seme stiglo na zemlji od asteroids ondah je to Dobro nice hrane to su meni poslali Jel sa upozorio ko je to sve ucenje shvatio svaka njemu cast.iimam druge obaveze SADA.