„Ovo je riznica blaga, 100 miligrama čiste lepote“! Počinje ispitivanje materijala sa najopasnijeg asteroida

NASA je u Prirodnjački muzej u Londonu poslala „kašičicu“ tamne prašine i granula skupljenih sa Benua tokom misije Oziris-Reks

NASA, Oziris-reks Uklanjanje poklopca kanistera... Foto: NASA/Robert Markowiz

Kašičica tamne prašine i granula skupljenih sa asteroida Benu, udaljenog više od 300 miliona kilometara od Zemlje, stigla je u Prirodnjački muzej u Londonu, gde se naučnici spremaju da ga testiraju. Od materijala koji je tokom misije Oziris-Reks, američke agencije NASA, prikupljen sa asteroida starog oko 4,6 milijardi godina, do britanskog muzeja je stiglo 100 miligrama koji će dati uvid u nastanak Sunčevog sistema, piše Gardijan.

Letelica NASA prikupila je više od 70 grama materijala sa asteroida, ali je izvlačenje svog materijala otežano zbog problema sa šrafovima na sondi, o čemu je Telegraf Nauka već pisao.

- Ovo je izvanredno. Ovo je kao mala riznica blaga koja nas vodi do nastanka Sunčevog sistema. Ne mogu da dohvatim uzorke i vidim šta možemo da naučimo iz njih o ranom solarnom sistemu – rekla je dr Ešli King, naučnica koja će raditi na ispitivanju uzoraka u Prirodnjačkom muzeju, za Gardijan.

Možda ne zvuči kao da imamo mnogo materijala, dodala je ona, ali je ovo dovoljno za rad i ispitivanje.

- Ovo je 100 miligrama čiste lepote. Donacija je mala, ali dovoljna. Ovo je samo kašičica materijala, ali zamislite kašičicu šećera i koliko u njoj ima pojedinačnih zrna. Tako ćemo proučavati ovaj materijal, zrno po zrno. Pred nama je možda ceo život rada na tome – rekla je prof. Sara Rasel, naučnica iz Prirodnjačkog muzeja Londona, za BBC.

Ona je rekla i da asteroid sadrži minerale poput gline koji zadržavaju vodu, što bi moglo pokazati kako je Zemlja postala planeta sa vodom koja je pogodna za život.

- Moguće je da su asteroidi poput Benu obezbedili hranljive materije podjednako neophodne za održanje i razvoj života na Zemlji - rekla je Raselova za Skaj njuz.

Prirodnjački muzej navodi da je Benu „netaknuta masa s početka Sunčevog sistema“ koja pruža tragove o poreklu Zemlje, ali dodaje da ovaj asteroid potencijalno može da naškodi Zemlji i da se smatra najopasnijim asteroidom u Sunčevom sistemu.

NASA ima još mnogo materijala koje je misija Oziris-Reks donela na Zemlju 24. septembra, ali ne zna tačno koliko. Ovih 100 miligrama uzeto je od oko 70 grama, koliko je izvučeno iz sonde. Međutim, deo sonde i dalje je nepristupačan i nije potpuno otvorena. Veruje se da bi u njoj moglo da bude još oko 200 grama materijala.

(Telegraf Nauka/The Guardian/BBC/Tanjug)

• Askurđel

28. novembar 2023. | 19:09

I tako, skoro pa slučajno, poslaše primerak prirodno naučnom muzeju u Londonu. Što nisu poslali bilo gde drugde u svetu, nego baš u London. Oni se više i ne prikrivaju, a mi smo i dalje očajno naivni.