Dva loša šrafa blokirala rad NASA na uzorcima sa asteroida: Ne mogu da izvuku sav materijal donet sa Benua

Do sada je skupljeno 70,3 grama kamenčića i prašine, što je više od planiranih 60 grama

Benu Strogo kontrolisani uslovi rada na uzorcima sa Benua... Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Tim koji obrađuje uzorke asteroida Benu, a koje je 24. septembra na Zemlju donela letelica Oziris-Reks, do sada je skupio 70,3 grama kamenčića i prašine sa površine kapsule i iz dela njene unutrašnjosti. To je više od planiranih 60 grama, navela je američka agencija NASA na svom blogu, a da glavna kapsula sa uzorcima nije još ni otvorena.

Svih tih 70,3 grama uzoraka nalazilo se na spoljašnjem delu kapsule i u jednom delu unutrašnjosti. Međutim, još materijala nalazi se u takozvanom TAGSAM-u (mehanizmu za prikupljanje uzoraka tehnologijom dodirni i idi), koji na uspevaju da otvore, javio je Live Science.

Asteroid Benu Foto: NASA / Erika Blumenfeld, Joseph Abersold (originalne slike) / Brian May, Claudia Manzoni (stereo obrada)

- Tim NASA u Svemirskom centru Džonson u Hjustonu promenio je pristup otvaranju glave TAGSAM-a, koji sadrži najveći deo uzoraka kamenja i prašine koji su prikupljeni na asteroidu. Posle višesutrukih pokušaja otvaranja, tim je otkrio da dva od 35 šrafova ne mogu da se odšrafe trenutnim alatima dozvoljenim za korišćenje unutar kutije s rukavicama Oziris-Reks. Tim sada radi na načinu da razvije i implementira novi pristup izvlačenju materijala iz kapsule, a da uzorci ostanu bezbedni – navodi se na blogu NASA.

Deo uzorka, oko 60 grama, izvučen je iz kapsule, ali tim istraživača sada mora da smisli novi način za nastavak procedure i otvaranje TAGSAM-a. Dok se ta tehnika bude smišljala, glava TAGSAM-a sklonjena od aktivnog protoka nitrogena u kutiji s rukavicama i smešten u posudu za transfer, zapečaćen i okružen zapečaćenom teflonskom kesom kako bi bio očuvan, navodi NASA.

NASA, Oziris-reks Uklanjanje poklopca kanistera... Foto: NASA/Robert Markowiz

Podsetimo, inicijalno proučavanje uzoraka starih 4,5 milijardi godina sa asteroida Benu, pokazalo je visok sadržaj ugljenika i vode, koji bi zajedno mogli da budu indikator da na ovoj steni postoji gradivni materijal koji je osnova života na Zemlji, saopštila je američka agencija NASA. Ovo je preliminirna procena naučnika koji učestvuju u istraživanju materijala koji je na Zemlju donela letelica Oziris-Rex posle misije od 7 godina i pređenih 6,21 milijardu kilometara.

(Telegraf Nauka/LiveScience/NASA)