Crvena planeta pozelenela? Neobičan sjaj primećen u atmosferi Marsa

Mars Kako umetnici zamišljaju zeleni sjaj na Marsu... Ilustracija: ESA

Mars je poznat kao Crvena planeta, ali njegova atmosfera ima zeleni sjaj, piše Space.com. Koristeći EgzoMars orbiter (TGO) Evropske svemirske agencije naučnici su prvi put primetili zeleni noćni sjaj u vidljivom spektru.

Ovaj efekat, navode, naziva se vazdušni sjaj (može biti noćni ili dnevni) i pojavljuje se i na Zemlji. Iako ima neke sličnosti sa polarnom svetlošću na našoj planeti, reč je o potpuno drugačijem fenomenu iza koga je drugačiji uzrok.

Noćni sjaj „javlja se kada se atomi kiseonika spoje i nastane molekul kiseonika“, navela je ESA. Na Marsu se to dešava na visini od oko 50 kilometara. Poređenja radi, polarna svetlost na Zemlji dešava se kada naelektrisane čestice Sunca udare u Zemljino magnetno polje.

Naučnici već 40 godina veruju da Mars ima vazdušni sjaj, ali je on prvi put primećen pre deset godina i to u infracrvenom spektru. Onda su 2020. naučnici primetili fenomen po danu, ali sada je prvi put primećen po noći.

(Telegraf Nauka/Space.com)