Veliki uspeh rovera Kjuriositi: Već 4.000 marsovskih dana luta Crvenom planetom i istražuje je

Pokretna laboratorija izbušila je 39. rupu u tlu i analizira uzorke

Kjuriositi, Mars, život Foto: CNP / INSTAR Images / Profimedia

Rover Kjuriositi američke agencije NASA na Marsu je već 4.000 marsovskih dana, ali nastavlja da sprovodi zanimljive eksperimente. Upravo je izbušio 39. rupu u tlu, a zatim uzorke stene uzeo i prebacio unutar svoje „utrobe“ na detaljne analize, saopštila je NASA sinoć.

Kjuriositi je sleteo na Crvenu planetu, u krater Gejl, 5. avgusta 2012. da ispita da li je Mars nekada imao uslove za postojanje mikroba. Od tada se polako penje uz 5 kilometara visoku planinu Šarp, čiji slojevi nastali u različitim periodima daju mnogo podataka o klimatskim promenama kroz istoriju.

Poslednji prikupljeni uzorak uzet je sa mete nazvane „Sekvoja“, jer su sve misije nazvane po lokacijama u Sijera Nevadi. Naučnici se nadaju da će uzorak da otkrije više o klimi i mogućnostima za razvoj života na Marsu u vreme kada je ovaj region bio bogat sulfatnim mineralima, nastalih u slanoj vodi, koja je isparila kada je planeta počela da se suši pre nekoliko milijardi godina.

- Tipovi sulfatnih i karbonitnih minerala koje su instrumenti na Kjuriositiju identifikovali tokom poslednje godine pomažu nam da shvatimo kako je Mars izgledao jednom davno. Iščekujemo ovakve rezultate decenijama i sada će nam „Sekvoja“ reći još više nego što smo očekivali – rekao je Ašvin Vasavada, naučnik koji radi na projektu Kjuriositi u Laboratoriji za mlazni pogon NASA.

Kako se navodi, otkrivanje tragova o klimi na Marsu u davnoj prošlosti nalikuje detektivskom radu. U studiji objavljenoj u Journal of Geophysical Research: Planets, članovi tima koristili su instrument CheMin da otkriju mineral magnezijum sulfata povezan sa ekstremno suvom klimom, kakva je ona danas na Marsu.

Tim naučnika veruje da je su sulfatni minerali nastali prvo u slanoj vodi, koja je isparavala pre nekoliko milijardi godina, a onda su se transformisali u mineral magnezijum sulfata.

Iako je prešao skoro 32 kilometra po veoma teškom terenu Crvene planeta, Kjuriositi i dalje normalno funkcioniše. Prvobitno se očlekivalo da će misija rovera trajati samo dve godine, ali je brzo produžena i Kjuriositi luta Crvenom planetom već 4.000 marsovskih ili 4.109 zemaljskih dana.

• teorija zavere

7. novembar 2023. | 10:48

Znači rover već 11 godina šparta po Marsu. Pitam se kad mu je vreme za veliki servis i ko će da ga odradi?

• Z