Da li ste sreli vanzemaljca, kako spavate i sanjate u svemiru... Šta su srpski đaci pitali kineske astronaute

Na štandu Centra za promociju nauke prikazan je film „Direktno iz svemira“, u kome su tajkonauti iz svemirske stanice Tijangong odgovarali na pitanja naših učenika

Centar za promociju nauke, Sajam knjiga Foto: Nikola Tomić

Kako se postaje astronaut, kako se astronauti u svemirskoj stanici zabavljaju, da li spavaju i koliko se san u orbiti razlikuje od sna na Zemlji, ali i koliko puta dnevno naprave krug oko planete i kako se kupaju samo su neka od pitanja koja su đaci iz Srbije postavili astronautima kineske misije Šenžou 16, trenutno u kineskoj svemirskoj stanici Tjangong.

Film „Direktno iz svemira“, u kome su astronauti ili tajkonauti (što je termin koji se koristi u Kini) Đing Hajpeng, Žu Jengžu i Gui Hajčao razgovarali sa srpskim đacima, predstavljen je danas na štandu Centra za promociju nauke na Međunarodnom sajmu knjiga u Beogradu.

Nisu dozvoljeni kućni ljubimci

Pitanja su prikupljana tokom leta, a zatim su poslata istraživačima svemira u okviru njihovog programa „Učionica na nebu“, koji su na njih strpljivo odgovarala.

Čarna (7) iz Beograda pitala je kako se postaje astronaut i da li i ona može da bude astronaut kad poraste.

- Čarna, ako želiš da postaneš astronaut, poput nas, prvo moraš da želiš da postaneš astronaut, da neprestano maštaš o svemiru, da neizmerno želiš da letiš i da imaš snažne i gipke mišiće. Redovno vežbaj, vredno uči, širi svoje znanje... Nadam se da će ti se san ostvariti - rekao je Hajpeng.

Koliko puta obiđete oko Zemlje za jedan dan, pitao je Marko (8) iz Niša. Odgovor je bio vrlo precizan -16 puta.

Jelenu (11) iz Sente zanimalo je koliko ličnih stvari mogu da ponesu i da li sa sobom smeju da povedu i svoje kućne ljubimce. Nažalost, kako je rekao, ljubimci nisu dozvoljeni na stanici.

- Kako se zabavljate? Imate li hobije, da li se igrate nekih igara i koje sportove imate? - pitala je Iskra iz Bajine Bašte, a Hajpengov odgovor je bio:

- Svakako da tokom boravka u svemiru ne sprovodimo eksperimente sve vreme. Možemo da gledamo TV, da slušamo muziku, sviramo instrumente… U slobodno vreme ja čitam knjige i gledam filmove. Ipak, najviše volim da gledam košarku na TV.

O susretu sa vanzemaljcima

Matija (15) iz Novog Sada pitao je koje naučne oblasti mogu da proučavaju na stanici. Hajpeng je rekao da se svaki astronaut bavi naukom, ali da je njemu lično najdraža botanika i da je ranije uzgajao i salatu u svemiru.

Nikola (8) iz Kraljeva pitao je šta se radi kad se nešto na svemirskoj stanici pokvari, a Žu Jengžu mu je rekao da je stanica u tome nalik na kuću na Zemlji – nešto će se sigurno pokvariti.

- Ako vidimo kvar, kontaktiramo centar na Zemlji kako bismo uvideli nivo oštećenja, a onda to popravljamo – rekao je on.

Lenku (9) iz Niša zanimalo je da li su nekad videli vanzemaljca.

- Nisam dosad video vanzemaljca, ali nadam se da ćemo ih sresti i podeliti sa njima sve zanimljivosti o našoj civilizaciji – rekao je Jengžu.

Olivera (7) iz Beograda zanimalo je da li na svemirskoj stanici proslavljaju rođendane i praznike, nakon čega je usledio potvrdan odgovor, ali i snimci nekih od proslava.

Ko vas leči kad se razbolite

Filip (7) iz Beograda pitao je astronaute da li imaju doktore, na šta je odgovor bio negativan. Ipak, rečeno je da ako se neko razboli, konsultuju se sa lekarima na Zemlji i dobiju terapiju.

- Šta je najnaprednija tehnologija koju svakodnevno koristite? - pitala je Ana (10) iz Kruševca.

Centar za promociju nauke, Sajam knjiga Foto: Nikola Tomić

- Moj omiljeni je električni bežični šrafciger, sa njim sam mnogo efikasniji u poslu – odgovorio je Jengžu.

Isak (13) iz Ruskog Krstura pitao je da li je lakše zaspati u svemiru nego na Zemlji i da li se snovi razlikuju.

- Poredeći sa Zemljom, u svemiru nije tako lako zaspati zbog bestežinskog stanja. Što se tiče sanjanja, deluje mi da nema razlike – rekao je Gui Hajčao.

Šta vidite kroz prozor stanice i da li često izlazite napolje, pitala je Lucija (14) iz Pirota. Odgovor je da vide prelepu plavu planetu, a napolje izlaze samo po potrebi ili zbog eksperimenata.

Relju (12) iz Surduka zanimalo je koliko dugo se ostaje na svemirskoj stanici, šta im sa Zemlje najviše nedostaje i kako razgovaraju s prijateljima i porodicom.

- U svemir smo poleteli 30. maja. U svemiru nam najviše nedostaju naše porodice, kao i sveži delikatesi poput kineskih hamburgera. Sa porodicom i prijateljima možemo da razgovaramo kad god poželimo – rekao je Hajčao.

Šta je najstrašnije što ste doživeli

Zoja (12) iz Beograda pitala je šta je najstrašnija stvari i najkomplikovanija stvar koju su doživeli u svemiru.

- Mislim da su najteži zadaci oni koje obavljamo van stanice jer su teži i zahtevniji – rekao je astronaut i dodao da su spremni za svaki zadatak.

Petra iz Kikinde pitala je kako se tuširaju u svemiru i da li imaju posebnu svemirsku hranu.

- Redovno se tuširamo, uglavnom koristeći vlažne i suve peškire kojima brišemo celo telo. Imamo posebno pripremljenu hranu, ali uskoro ćemo dobiti i ono čemu se najviše radujemo – sveže voće i povrće – rekao je Hajčao.