„Ni kosmonauti, ni stanica nisu u opasnosti“: Iz ruskog modula Nauka u svemir curi rashladna tečnost

Incident na Međunarodnoj svemirskoj stanici izazvao paniku na Zemlji, ali i Roskosmos i NASA tvrde da pravih problema nije bilo

Svemirska šetnja, Međunarodna svemirska stanica Foto: Frank Rubio/NASA / Zuma Press / Profimedia

Iz ruskog modula Nauka, dela Međunarodne svemirske stanice (MSS), curi rashladna tečnost koja služi za regulaciju temperatura, javio je Phys.org. To je novi problem koji ukazuje na sve gore stanje u ruskom svemirskom programu.

- Na modulu Nauka došlo je do curenja spoljnog, rezervnog kola za hlađenje, koje je dostavljeno na stanicu 2012. Glavno kolo za kontrolu temperature operiše normalno i pruža normalne uslove za život u modulu. Ni posada, ni stanica nisu u opasnosti – saopštio je Roskosmos na Telegramu.

Curenje je primećeno na zvaničnom prenosu uživo koji obezbeđuje NASA, a onda je potvrđeno u komunikaciji između kontrole misije i astronauta.

Američka agencija NASA je potvrdila incident naglašavajući da niko od astronauta na stanici nije ni u jednom trenutku bio u opasnosti.

- Primarni sistem hlađenja radi normalno i omogućava hlađenje modula bez ikakvog uticaja na posadu i operacije svemirske stanice – navela je NASA u saopštenju.

Ovo je treće curenje rashladne tečnosti koja se dogodila na ruskim delovima MSS za manje od godinu dana. Prošle godine, 15. decembra, na dramatičnim snimcima NASA otkriveno je da nešto curi iz usidrene letelice Sojuz MS-22. Ona je vraćena na Zemlju, ali je zbog tog kvara posada, koju su činili ruski kosmonauti Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin i američki astronaut Frenk Rubio, ostala na MSS skoro godinu dana. Slično curenje u februaru je pogodilo rusku teretnu letelicu MS-21, koja je usidrena na MSS od oktobra 2022.

Međunarodna svemirska stanica Međunarodna svemirska stanica... Foto: NASA / Zuma Press / Profimedia

- Ovo je već treće curenje i to pokazuje da postoji jedna pretnja. Jednom može da se dogodi, dva puta je slučajnost, ali tri puta znači da je reč o sistemskom problemu. Ovo sve ukazuje na degradaciju pouzdanosti ruskih svemirskih sistema. Kada se tome doda i neuspešno sletanje sonde Luna na Mesec u avgustu, stvari zaista ne izgledaju sjajno – rekao je Džonatan Mekdauel, analitičar svemirskih istraživanja, za AFP.