Američki astronaut i 2 ruska kosmonauta vratili su se na Zemlju: Posle godine u svemiru sleteli su u Kazahstan

Frenk Rubio, Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin sleteli su u 13.17 sati

Sletanje Printskrin: Youtube/NASA

Američki astronaut Frenk Rubio i ruski kosmonauti Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin napustili su Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS) posle nešto više od godinu dana provedenih u njoj, a Sojuz u kome su bili sleteo je u Kazahstan u 13.17 sati po našem vremenu. Iz Sojuza je prvi izašao Sergej Prokopjev, a za njim i Frenk Rubio, pa Petelin.

- Sleteli su - rečeno je iz kontrolne sobe Roskosmosa u blizini Moskve, koja je zadužena za ovo sletanje.

Frenk Rubio, NASA, Sojuz Printskrin: Youtube/NASA

Sa kosmodroma u Bajkonuru su i poleteli u svemir 21. septembra 2022. na šestomesečnu misiju.

Šta je Amerikanac rekao o rekordu?

Rubio je 21. septembra 2023. postao je prvi Amerikanac koji je u orbiti proveo punu godinu, navela je NASA, a u svemiru je ukupno proveo 371 dan.

- Da su me pre treninga pitali da li želim da vežbam za godinu ili dve u svemiru, verovatno bih odbio. Bilo bi to bolno, ali bih odbio. Razlog su porodične stvari koje su se dešavale tokom ove godine. Da sam znao da ću da propustim svaki od tih važnih događaja, rekao bih: Hvala, ali ne. Kada sam prvi put shvatio da ću biti u orbiti punu godinu… bilo je teško – rekao je Rubio novinarima, a prenosi Gizmodo.

Kako je objasnio, za tu godinu njegovo najstarije dete završilo je prvu godinu na Pomorskoj akademiji SAD, dok je drugo dete počelo studije na Vest Pointu.

- Jedna stvar koju sam pokušao i, nadam se, uspeo je da ostanem pozitivan. Fokusiraš se na posao i misiju jer svakog dana moraš da radiš u ovom okruženju koje ništa ne prašta – rekao je Rubio, a prenosi Space.com.

Frenk Rubio, astronaut, rekorder Astronaut Frenk Rubio Foto: NASA Photo / Alamy / Alamy / Profimedia

Curenje amonijaka poremetilo planove

Na ovo putovanje, inače njegovo prvo, poleteo je 21. septembra 2022. u ruskoj letelici Sojuz MS-22. On i njegove ruske kolege Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin trebalo je da se vrate na Zemlju posle šest meseci. Međutim, 14. decembra Prokopjev i Petelin su se spremali za šetnju svemirom kada su ruski kontrolori leta dobili telemetriju koja je ukazivala da spoljni sistem za hlađenje na Sojuzu gubi pritisak. Kamere na MSS su i potvrdile da curi amonijak. Spasilačka letelica Sojuz MS-23 lansirana je sa Zemlje 23. februara, ali je njihov boravak u svemiru je produžen za još šest meseci.

MSS, Frenk Rubio, Sergej Prokopjev, Dmitrij Petelin Frenk Rubio, Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin nekoliko dana pred poletanje 2022. Foto: Bill Ingalls / NASA via CNP / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Iako će Rubio oboriti rekord u boravku u svemiru za američke astronaute, njegove kolege iz ekspedicije, koje su na MSS isto koliko i on, neće postaviti novi rekord za ruske kosmonaute. Razlog za to je veoma jednostavan – jedan ruski i sovjetski kosmonaut odavno je postavio mnogo veći rekord kada je reč o boravku u svemiru.

Ko drži rekorde?

Na prvom mestu po broju dana provedenih van Zemlje rekorder je Valerij Poljakov. On je u svemirskoj stanici Mir boravio 437,75 dana tokom 1994. i 1995. godine. Drugo mesto trenutno dele Vladimir Titov i Musa Manarov, sovjetski kosmonauti, koji su na stanici Mir proveli 365,94 dana 1987. Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin preuzeće od njih drugo mesto kada budu završili svoju misiju od 371 dana.

(Telegraf Nauka/Space.com/NASA)

• Paja

9. oktobar 2023. | 16:05

Eto, za celih godinu dana se nisu posvađali, zadatak obavljen, vratili se živi i zdravi. Možda bi trebalo da svoja iskustva prenesu političarima, da i oni shvate u čemu je budućnost.