Naučnici razvijaju planove za izgradnju džinovskog teleskopa na Mesecu

Lunarne opservatorije postale su novi san mnogih astronoma

Super Mesec Plavi Mesec Supermoon Blue Moon Britanija London Foto: Tanjug/AP

Postavljali smo teleskope u svoja dvorišta, na visoke i udaljene planine i čak smo ih slali u svemir, piše Science Alert. Svaki napredak u tehnologiji koji smo napravili je izvanredan i donosi nam nova otkrića o svemiru. Upravo zbog toga, sudeći prema studiji objavljenoj na portalu arXiv, sledeći dobar izbor mogla bi da bude lunarna površina.

Postavljanje teleskopa na Mesec nije nova ideja. Američka agencija NASA već je finansirala istraživanje za razvoj lunarnog radio-teleskopa koji bi se nalazio u krateru (LCRT). U radu nazvanom „Astronomija sa Meseca: Od egzoplaneta do kosmologije i dalje od vidljivog svetla“ astronomi Žan Šnajder i Antoan Laberi sumirali su nekoliko poznatih ideja i predstavili novi koncept hiperteleskopa. Dok su radio-teleskopi na daljoj strani Meseca poput LCRT najpopularniji, predstavljeni su i teleskop za traženje života na lunarnim polovima (LFTALP), koji bi u stvari predstavljao skup teleskopa od 6,4 metara koji bi bili fokusirani na traženje egzoplaneta. Postoji ideja i o lunarnom optičkom ultraljubičastom istraživaču (LOUVE), koji bi tragao samo za UV objektima. Postoji i predlog za opservatoriju baziranu na gravitacione talase sličnu LIGO.

Kako Science Alert navodi, problem sa većinom ovih ideja je što bi bilo koji od tih teleskopa bio izazovan za proizvodnju i na Zemlji, a kamoli na Mesecu, to je trenutno van naših tehničkih sposobnosti.

Uprkos tome, podsećaju, najavljen je povratak ljudi na Mesec do kraja ove decenije. To su učinile i SAD i Kina, pa nakon toga pitanje proizvodnje lunarnog teleskopa postaje samo pitanje vremena.

(Telegraf Nauka/Science Alert)