Nova džinovska planeta dokazuje moguće planetarne kolizije

Planetu veličine Neptuna, gušću od čelika, otkrio je međunarodni tim astronoma, koji veruju da bi njen sastav mogao biti rezultat ogromnog planetarnog sudara.

Masa TOI-1853b je skoro dvostruka masa bilo koje druge poznate planete slične veličine i njena gustina je izuzetno visoka, što znači da je sastavljena od veće proporcije stena nego što bi se obično očekivalo kod takve veličine, piše Phys.org.

Naučnici koje predvodi Luka Naponijelo sa Univerziteta Tor Vergata u Rimu i Univerziteta u Bristolu sugerišu da je to rezultat planetarnih kolizija. Ti ogromni udari bi uklonili deo lakše atmosfere i vode, ostavljajući mnoštvo stena.

Dr Fil Karter iz Bristolske škole za fiziku objašnjava: „Imamo jake dokaze za visokoenergetske kolizije između planetarnih tela u našem solarnom sistemu, kao što je postojanje Zemljinog meseca, i dobre dokaze od malog broja egzoplaneta.

Znamo da postoji ogromna raznovrsnost planeta u egzoplanetarnim sistemima; mnoge nemaju analoge u našem solarnom sistemu, ali često imaju mase i sastave u rasponu između stenovitih planeta i Neptuna/Urana (ledenih džinova).

Naš doprinos istraživanju je modeliranje ekstremnih džinovskih udara koji bi mogli ukloniti lakšu atmosferu i vodu/led sa originalne veće planete radi proizvodnje ekstremne gustine.

Otkrili smo da bi inicijalno planetarno telo verovatno trebalo da bude bogato vodom i doživi ekstremni džinovski udar brzinom većom od 75km/s da bi se stvorila TOI-1853b kako je osmotrena“.

Ova planeta daje nove dokaze za rasprostranjenost ogromnih udara u formiranju planeta širom galaksije. Ovo otkriće doprinosi povezivanju teorija o formiranju planeta baziranih na solarnom sistemu sa formiranjem egzoplaneta. Otkriće ove ekstremne planete daje nove uvide u formiranje i evoluciju planetarnih sistema.

Postdiplomac Đingjao Dou kaže: „Ova planeta je vrlo iznenađujuća! Obično očekujemo da planete formirane sa toliko stena postanu gasoviti džinovi poput Jupitera koji imaju gustine slične vodi.

TOI-1853b je veličine Neptuna, ali ima gustinu veću nego čelik. Naš rad pokazuje da se to može desiti ako je planeta doživela ekstremno energetske kolizije planeta-planeta tokom svog formiranja“.

U planu su detaljne dalje opservacije TOI-1853b radi detektovanja bilo kakve preostale atmosfere i ispitivanja njenog sastava.