Opasni asteroid ekspresno otkriven: Novi algoritam brz i precizan u pretraživanju neba

HelioLinc3D tokom probe identifikovao asteroid 2022 SF289, prečnika oko 200 metara

Zemlja, asteroid Foto: Pixabay

Algoritam dizajniran da otkriva opasne asteroide koji će proleteti kraj Zemlje u narednih 10 godina otkrio je prvi takav – asteroid nazvan 2022 SF289, prečnika oko 200 metara, objavila je opservatorija „Vera C. Rubin“. Opasna svemirska stena otkrivena je prilikom probe algoritma u programu sistema za otkrivanje asteroida ATLAS na Havajima, navedeno je u saopštenju Univerziteta Vašingtona.

Otkrivanje asteroida 2022 SF289, koji ne predstavlja opasnost po Zemlju u skorijoj budućnosti, potvrdilo je da je novi algoritam, nazvan HelioLinc3D, u stanju da identifikuje asteroide sa manje podataka nego što je potrebno trenutnim algoritmima.

- Demonstrirajući efikasnost softvera koji će opservatorija „Rubin“ da koristi da traga za hiljadama nepoznatih, a potencijalno opasnih asteroida, otkriće 2022 SF289 učiniće nas sve bezbednijim – rekao je Ari Hanc, istraživač Univerziteta Vašingtona i glavni programer HelioLinc3D.

Sunčev sistem je dom desetina miliona kamenih tela, od malih asteroida prečnika nekoliko metara do patuljastih planeta veličine Meseca. Većina njih je udaljena, ali neki od njih prolaze blizu Zemlje. Potencijalno opasni asteroidi moraju da se prate kako ne bi udarili u Zemlju. Opservatorija „Vera C. Rubin“, koja se nalazi u čileanskim andima, započeće potragu za tim opasnim objektima početkom 2025. Skeniraće nebo pomoću ogledala od 8,4 metra i kamerom od 3.200 megapiksela.

- Ovo je samo delić onoga što se može očekivati za manje od dve godine, kada HelioLinc3D bude svake noći otkrivao jedan ovakav objekat. Što je još važnije, to je pokazatelj budućnosti astronomije. Od HelioLinc3D do asistencije veštačke inteligencije, u narednoj deceniji imaćemo veliki napredak i sa novim, većim teleskopima – rekao je Mario Jurić, direktor Instituta DiRAC pri Univerzitetu Vašingtona, navedeno je u saopštenju.

(Telegraf Nauka/UW News)