Ogromna kometa koja juri ka Zemlji posle neverovatne vulkanske erupcije dobila rogove

Nakon eksplozije i izbacivanja ledene magme u svemir, 12P porasla oko 230.000 kilometara, a mnoge po obliku podseća na čuveni "Milenijumski soko" iz "Ratova zvezda"

FOTO: Comet Chasers / Las Cumbres Observatory / Faulkes Telescope Project

Neobična kometa koja leti ka Suncu dobila je „rogove“ nakon što je eksplodirala i izbacila ledenu magmu u svemir. To je prvi put da je ova kometa, nazvana 12P/Pons-Bruks (12P), imala erupciju u poslednjih 70 godina, javio je LiveScience.

Kriovulkanska kometa (kometa hladni vulkan) je ledeno nebesko telo sa čvrstim jezgrom, ispunjena mešavinom leda, prašine i gasa, a njeno jezgro je okruženo komom. Za razliku od drugih kometa, gas i led u jezgru 12P toliko se nagomilavaju da ona može da eksplodira i izbaci svoju ledenu unutrašnjost, nazvanu kriomagma, kroz pukotine u omotaču.

Više astronoma je 20. jula primetilo jaku eksploziju komete, koja je odjednom postala 100 puta svetlija nego inače, javio je Spaceweather.com. Koma komete se napunila gasom i ledenim kristalima iz jezgra, zbog čega je ona reflektovala više Sunčeve svetlosti nego obično.

- Kometa je do 26. jula porasla oko 230.000 kilometara, što je skoro 7.000 puta veće od širine jezgra, za koje se veruje da je široko oko 30 kilometara – rekao je za LiveScience Ričard Majls, astronom Britanske astronomske asocijacije i stručnjak za kriovulkanske komete.

Zanimljivo je da je kometa, inače veličine jednog grada, ovom erupcijom dobila neobičan oblik – izgleda kao da ima rogove. Neki naučnici su je uporedili i sa „Milenijumskim sokolom“, čuvenim svemirskim brodom iz serijala „Ratovi zvezda“.

- Neobičan oblik kome komete verovatno je posledica neobičnog oblika samog jezgra 12P. Ovo je prva velika erupcija primećena na 12P u poslednjih 69 godina. Doduše, razlog je to što je ona obično dovoljno daleko od Zemlje da bi se to primetilo – rekao je Majls.

Kometa 12P ima jedan od najdužih orbitalnih perioda – potrebna je 71 godina da obiđe oko Sunca, kada ode do najdaljih delova Sunčevog sistema. Kometa se sada bliži Suncu i najbliža će mu biti 21. aprila 2024, a Zemlji će se najviše približiti 2. juna 2024, kada će biti vidljiva na nebu, javio je Spaceweather.com.

Kometa 12P nije jedina vulkanska kometa koju naučnici prate. Poslednjih godina bilo je nekoliko erupcija komete 29P/Švasman-Vačman, najburnije u našem planetarnom sistemu.

(Telegraf Nauka/LiveScience/Spaceweather.com)

• Viktor

28. jul 2023. | 17:27

Ona ne kuri ka zemlji , zasto plasite i izludjujete ovaj napaceni narod. Ovo je zalosno vise

• Mile

28. jul 2023. | 17:37

Ajde nek' nas skuca vise,preterali smo ga. Vreme je za reset covecanstva.

• Др

28. jul 2023. | 16:54

И, шта кажете? Јури ка Земљи!? Заистаа би морала да пожури!