Ovo je katastrofalno otkriće: Nevidljiva šuma planktona širi se ka dubinama, može da poremeti lanac ishrane

A. I.

Planktoni Foto: Sergio Hanquet / AFP / Profimedia

Nevidljiva šuma planktona koji nastanjuju okeane širi se ka dubljim vodama zbog klimatskih promena i mogla bi značajno da utiče na čitav lanac ishrane. To je pokazala studija objavljena u časopisu Nature Climate Change koju je predvodio Johanes Folijon sa Univerziteta u Ekseteru.

Sva mora na svetu nastanjena su ovim sićušnim organizmima koji su u osnovi lanca ishrane, i preko fotosinteze proizvode polovinu organskih supstanci koje koriste sva živa bića na planeti, navodi agencija Ansa.

Analizirajući količinu i distribuciju fitoplanktona u poslednje 33 godine u Sargaškom moru, ogromnom delu Atlantskog okeana između Antila i Azorskih ostrva, istraživači su primetili da ukupna biomasa, odnosno količina mikroorganizama, raste kako se povećavaju temperature.

Mikroorganizmi na površini vode imaju stabilno prisustvo, dok dubinski fitoplanktoni reaguju drugačije.

- Naša studija pokazuje da fitoplanktoni u dubini okeana koji se razvijaju u uslovima slabe osvetljenosti reaguju drugačije na zagrevanje vode i klimatske promene - ukazao je Folijon.

Ova promena mogla bi da ima veliki uticaj na čitav lanac ishrane u okeanu, počev od malih riba do velikih sisara, naveli su naučnici.

Pošto su ovi slojevi dubinskih fitoplanktona manje vidljivi, potrebno je uložiti više u mreže podvodnog monitoringa kako ove značajne promene ne bi ostale nevidljive, upozorili su istraživači.

(Telegraf Nauka/Tanjug)