Mikrobi u steni staroj dve milijarde godina su još živi

D. M.

Prastari organizmi mogli bi nam pomoći da razumemo poreklo života na Zemlji, kao i u potrazi za životom na drugim planetama.

mikrob, organizam, bakterija Pixabay.com

U Južnoafričkoj Republici je pronađena stena stara dve milijarde godina i osim toga što je zapanjujuće stara – dom je mikrobima koji su još živi i uspešni. Oni su najstariji živi mikrobi pronađeni u drevnoj steni, piše IFL Science.

„Nismo znali da li su stene stare dve milijarde godina pogodne za život. Dosad je najstariji geološki sloj u kom su pronađeni živi mikroorganizmi bio 100 miliona godina star sediment ispod dna okeana“, kaže Johi Suzuki sa Tokijskog univerziteta.

Izučavanje DNK i genoma ovakvih mikroba može doprineti razumevanju evolucije veoma ranog života na Zemlji.

Mikrobi su pronađeni u zatvorenoj pukotini drevne stene iz južnoafričkog Bušveldskog kompleksa – kamene intruzije nastale sporim hlađenjem magme ispod Zemljine površine.

Ogromni kompleks zauzima površinu otprilike kao Irska i sadrži neke od najvećih rudnih naslaga na Zemlji, uključujući oko 70% rudarene platine. Relativno je neizmenjen otkako je nastao, što obezbeđuje savršene uslove za opstanak drevnog mikrobnog života.

Takvi organizmi, koji žive duboko ispod Zemljine površine, evoluiraju krajnje sporo i imaju veoma spor metabolizam, što znači da mogu opstati u magmatskim stenama tokom geoloških epoha – do dve milijarde godina, prema najnovijem istraživanju.

Uz pomoć Međunarodnog programa naučnog bušenja, istraživači su izvadili 30 centimetara dugačak uzorak stene 15 metara ispod tla. Otkrili su žive mikrobne ćelije u pukotinama, izolovane od spoljašnje sredine glinenim čepovima.

Da bi potvrdili da su mikrobi starosedeoci kamenog uzorka, a da nisu stigli sa procesima bušenja ili ispitivanja, infracrvenom spektroskopijom su pregledali proteine DNK mikroba i okolnu glinu. Tako su utvrdili da su arhaični organizmi živi i nekontaminirani.

Implikacije ovog otkrića najstarijih živih mikroba u uzorcima stena su dalekosežne – možda čak do Crvene planete.

Iako su marsovske stene generalno mnogo starije, rover „Perseverans“ treba da donese uzorke slične starosti i istraživači su, posle pronalaska mikrobnog života u uzorku sa Zemlje starom dve milijarde godina, uzbuđeni zbog mogućih otkrića u uzorcima sa Marsa.

(Telegraf Nauka/IFL Science)