Kada je vruće i vlažno još je gore za ljudska tela: Leto 2023. bilo je najtoplije otkako se meri temperatura

Klimatske promene se dešavaju i biće još gore, upozorili su naučnici

Vrelina, visoka temperatura, vrucina, žega, toplotni udar, 40+ Foto: Tanjug/Jaroslav Pap, Pixabay

Leto 2023. bilo je najtoplije otkako je započeto beleženje globalne temperature 1880, objavili su naučnici Instituta za svemirske studije Godar (GISS) pri agenciji NASA. Kombinovana temperatura u junu, julu i avgustu bila je 0,23 stepena toplija nego bilo koje druge godine za koju NASA ima podatke. Kako podseća agencija u saopštenju, na severnoj hemisferi jun, jul i avgust smatraju se meteorološkim letom, što je različito od astronomskog leta.

Novi rekordi su postavljeni tokom leta kada su neverovatni toplotni talasi mučili veliki deo sveta, a razarajući požari su protutnjali Kanadom i Havajima.

- Rekordne temperature tokom leta 2023. nisu samo brojke – one imaju opasne posledice. Od vrelina u Arizoni do požara u Kanadi i ekstremnih vrućina, a zatim poplava u Evropi i Aziji, ekstremne vremenske pojave prete ljudima širom sveta. Uticaj klimatskih promena je pretnja za našu planetu i buduće generacije, pretnja s kojom NASA i administracija Džoa Bajdena i Kamale Haris pokušavaju da se izbore – rekao je Bil Nelson, administrator NASA.

NASA prikuplja podatke o globalnoj temperaturi sa desetine hiljada meteoroloških stanica širom sveta, a podatke o temperaturi mora preko brodova i instrumenata u bovama. Ovi sirovi podaci se analiziraju i računaju se temperaturne anomalije više nego apsolutna temperatura.

- Ekstremno visoka temperatura površine mora, kojoj je delom doprineo povratak El Ninja, u velikoj meri je kriva za visoku temperaturu na globalnom nivou – rekao je Džoš Vilis, klimatski naučni i okeanograf NASA.

Rekordno visoke temperature samo ukazuju na nastavak globalnog zagrevanja.

- Toplotni talasi sada su sve duži, sve topliji i sve teži. Atmosfera sada može da čuva više vode, a kada je vruće i vlažno još je gore za ljudska tela – rekao je Vilis.

On i drugi naučnici očekuju da se najveći uticaj El Ninja vidi u februaru, martu i aprilu 2024.

- Nažalost, klimatske promene se dešavaju. Ono što smo govorili da će se desiti, dešava se. I biće još gore ako nastavimo emisiju ugljen-dioksida i gasova sa efektom staklene bašte u našu armosferu – rekao je Gevin Šmit, klimatski naučnik i direktor GISS.

(Telegraf Nauka/NASA)

• Milorad

19. septembar 2023. | 17:20

Ja moliko znam leto traje 3 meseca a ne jedan mesec, i kako moze biti ovo leto najtoplije u istoriji.

• Mihajlo