Crveni vatreni mravi, koji su stigli u Evropu, mogu i da ubiju otrovom: Samo jedna zemlja ih je istrebila!

Solenopsis invicta, čije kolonije su nedavno otkrivene na Siciliji, jedna je od najopasnijih invazivnih vrsta koja može štetno da utiče na ljudsko zdravlje, na stoku, životinjski svet, useve, mašineriju i električnu opremu

Solenopsis invicta, crveni vatreni mrav Crveni vatreni mrav ili Solenopsis invicta... Foto: Shutterstock / Vovantarakan

Crveni vatreni mrav ili Solenopsis invicta, čije kolonije su nedavno otkrivene i u Evropi, jedna je od najopasnijih invazivnih vrsta na planeti i mogu mnogo da koštaju oblasti u koje se nasele jer utiču na ekosistem, poljoprivredu i ljudsko zdravlje, upozoravaju naučnici. Kako je Telegraf već pisao, otkriveno je najmanje 88 gnezda crvenih vatrenih mrava na Siciliji, ali istraživači veruju da to nije kraj i da će se vrlo brzo raširiti po ostatku kontinenta.

- Za manje od jednog veka južnoamerički mrav Solenopsis invicta raširio se kroz Meksiko, SAD, Karibe, Kinu, Tajvan i Australiju, a samo na Novom Zelandu je uspešno sprovedeno njihovo istrebljenje. U Evropi postoje bar tri dokumentovana presretanja ovih mrava – u Španiji, Finskoj i Holandiji. Dokumentovano je i 88 gnezda na Siciliji, u blizini Sirakuze. Polovina urbanih oblasti u Evropi već je pogodna za njihov život, a klimatsko zagrevanje ići će u korist ovih invazivnih mrava – navodi se u studiji objavljenoj u žurnalu Current Biology.

Koordinisani trud da se na vreme primete crveni vatreni mravi i akcija protiv njih su ključ za borbu protiv ove pretnje, navode naučnici koje je predvodio Matija Menčeti, istraživač sa Instituta za evolutivnu biologiju u Španiji. Kako se dodaje, u tome značajno mogu da pomognu naučnici amateri iz urbanih oblasti Evrope.

- Solensis invicta je dobro poznat po svom bolnom ujedu, koji kod ljudi može da izazove osećaj da mesto uboda gori, a prate ga beli plikovi. Otrov može da izazove jaku alergijsku reakciju i da dovede do anafilaktičkog šoka ili daljih infekcija poput sepse, a može da dovede i do smrti žrtve – napisao je Džejms Keli Veterer, u naučnom radu iz 2013.

Tim istraživača koji je još pre dve decenije ispitivao širenje ove opasne invazivne vrste.

- Egzotični mravi su među najproblematičnijim invazivnim vrstama. Mnogi od njih, posebno oni iz tropskih i suptropskih oblasti, lako se transportuju širom sveta ljudkom trgovinom. Jedna od najopasnijih vrstaje crveni vatreni mrav Solenopsis invicta. Ovaj mrav može štetno da utiče na ljudsko zdravlje, na stoku, životinjski svet u divljini, useve, mašineriju i električnu opremu. Ta vrsta takođe ima dramatičan uticaj na biodiverzitet beskičmenjaka u oblastima u koje se naseli – navodi se u studiji iz 2003.

Crveni vatreni mrav je jedna od najinvazivnijih vrsta, a samo jedna zemlja je do sada uspela da se izbori sa njima – Novi Zeland.

- Tokom 2006. radnici u šumskoj fabrici u Virinaki primetili su neobične mrave i velke mravinjake. Odmah su obavestili vlasti, koje su identifikovale ovu vrstu kao Solenopsis invicta. Ispostavilo se da oko 30.000 mrava "radnika" živi na prostoru od dva kvadratna metra. Mravinjak je uništen. Zbog postojeće opasnosti, uvedeni su pregledi okoline u prečniku od dva kilometra, a mravi su uništavani iz vazduha i sa zemlje. Istrebljenje crvenih vatrenih mrava proglašeno je 2009. godine – navodi se na sajtu Pacific Invasice Ant Toolkit (PIAT).

• Dzono