Velike promene zbog klimatskih promena: Okeani drastično menjaju boju

Boja 56 odsto najvećih vodenih povšina na Zemlji je promenje u poslednjih 20 godina, pokazalo istraživanje tima naučnika iz SAD i Britanije

Bahami, ribolov, školjke, riba, okean Foto: Tanjug/AP

Boja okeana drastično se promenila u poslednjih 20 godina, a taj trend najverovatnije je posledica klimatskih promena za koje je kriv čovek, navodi se u istraživanju tima naučnika Instituta za tehnologiju Masačusets (MIT) iz Amerike i Nacionalnog okeanografskog centra u Britaniji, saopštio je MIT.

U studiji objavljenoj u žurnalu Nature tim piše da su primetili promene u boji okeana koje ne mogu da budu objašnjene prirodnim varijacijama. Ove promene u boji, iako veoma male za ljudsko oko, dogodile su se u čak 56 odsto okeana, što je površina veća od površine kopna na našoj planeti.

Istraživači su otkrili da su tropski regioni okeana, oni najbliži ekvatori, vremenom postali zeleniji. Promena u boji pokazuje da je ekosistem na površini okeana verovatno promenjen, jer boja okeana je refleksija organizama i materijala u njihovim vodama.

U ovom trenutku, navodi se, istraživači ne mogu još da kažu kako se ekosistemi menjaju i dovode do promene bolje, ali su sigurni u jedno – da su klimatske promene koje je prouzrokovao čovek pokretač tih promena.

- Pravio sam simuliacije koje su mi godinama govorile da će se ove promene u boji okeana dogoditi. Videti da se to dešava stvarno, nije iznenađenje, ali jeste zastrašujuće. Ove promene su konzistentne sa klimatskim promenama koje je prouzrokovao čovek – rekla je Stefani Dutkijevic, koautor istraživanja i naučnik Odeljenja za Zemlju, atmosfetske i planetarne nauke MIT i Centra za nauku o globalnim promenama.

- Ovo nam daje dodatne dokaze kako čovekovo delovanje utiče na život na Zemlji. To je samo još jedan od načina na koji ljudi menjaju biosferu – rekao je autor studije B. B. Kel sa Nacionalnog okeanografskog centra u Sautemtonu.

Boja okeana je proizvod bića koja žive u višim slojevima. Generalno, vode koje su duboko plave imaju malo života, dok zelenije vode ukazuju na primere ekosistema, uglavnom pitoplanktona, koji imaju zeleni pigment.

- Boja okeana se menja. Ne možemo još da kažemo zašto, ali možemo da kažemo da je reč o promenama u zajednicama planktona, što će da utiče na sva bića koja se njima hrane. Nadamo se da će ova studija biti ozbiljno shvaćena, jer se okeani menjaju – rekla je Stefani Dutkijevic, navodi se u saopštenju MIT.

(Telegraf Nauka / MIT)