Pronađena lobanja morskog čudovišta stara 150 miliona godina

D. M.

Naučnici kažu da se skoro sigurno radi o novoj vrsti pliosaurusa.

Ogromne zube „džinovskog morskog čudovišta“ rekonstruisao je ekspert za fosile Kris Mur nakon što su on i Stiv Ečis pažljivo izvukli ogromnu fosilnu lobanju 12 metara uz liticu u Dorsetu u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Lobanja je pripadala pliosaurusu, drevnom morskom reptilu sa snagom zagrižaja koja bi nadmašila tiranosaurusa reksa u borbi, kažu naučnici.

Ogromni pliosaurus je pronađen na plaži u Kimeridžu u okrugu Dorset, na liniji „Obale iz doba Jure“. Taj region je poznat po fosilima i dok svako može očekivati da tamo pronađe amonite, pronalazak dela pliosaurusa od 12 metara je izuzetno otkriće, piše IFL Science.

Fosili se duž Obale iz doba Jure pronalaze već stotinama godina. Tu je nekad bilo plitko, toplo more vrlo bogato životom. Engleski kanal konstantno erodira tu oblast. Snažne oluje odnose mekanu glinu i neprekidno otkrivaju nove fosile. Od zapadnog do istočnog Dorseta prolazite čitav spektar stena iz doba Jure, kao da putujete kroz vreme.

Nakon otkrića, Mur je kontaktirao prijatelja Dejvida Atenboroa da vidi da li bi BBC bio zainteresovan da dokumentuje pronalazak. Film će biti emitovan 1. januara. Dejvid Atenboro i producent odseka za istoriju prirode Majk Ganton su tim povodom dali intervjuu za BBC.

Šta je pliosaurus i koliko znamo o njemu?

Znamo mnogo o ihtiosaurusima, a ovo je veliki lovac na ihtiosauruse i zove se pliosaurus – ogromna životinja koja je vladala morem tokom doba dinosaurusa, kaže Atenboro.

Mogao se kretati velikom brzinom, a zubi koji su pronađeni imaju vertikalne grebene, koji omogućavaju da brzo povuče vilicu iz plena.

Prvi utisci u pogledu lobanje

To je jedna od najvećih lobanja. Isprva nisam bio potpuno svestan koliko je velika cela glava pošto je prvo otkriven prednji deo. Tako da je puka veličina ono što me je impresioniralo, kaže Atenboro.

Onda su mi stručnjaci ukazali na detalje, male pore, senzorne rupe. Takođe postoji temeno ili treće oko – izgleda da neke životinje imaju primitivno oko na vrhu glave. Ono bi vam moglo reći gde je put prema gore ako ste duboko u vodi.

Sećam se da je Stiv rekao da je neobično naći lobanju koja nije rasparčana. To je izuzetno. Lobanja je ne samo deo tela koji daje najviše informacija, već je i najosetljiviji deo. Jedan od naučnika je rekao da je taj fosil izvanredan u razmeri „jedan u milion“. Ne, jedan u milijardu, kaže Ganton.

Saradnja sa naučnom zajednicom i ekspertima

Oni nam mogu reći razne stvari. Američki stručnjak dr Andre je rekao da je to bila najstrašnija morska životinja.

Postavio sam detinjasto pitanje ko bi pobedio kad bi se sukobili tiranosaurus reks i ovaj izuzetni pliosaurus. Tiranosaurus reks je američki dinosaurus, ali je američki ekspert rekao da bi verovatno pobedio pliosaurus, kaže Atenboro.

Drugi naučnici su nam rekli da je skoro sigurno u pitanju nova vrsta pliosaurusa. Dakle, nova vrsta koja bi mogla da pobedi tiranosaurusa reksa u borbi…Šta biste više hteli?

(Telegraf Nauka/IFL Science)