Naučnici rasekli 200 miliona godina stara jaja parazita nađena u fosilizovanom fecesu prastarog predatora

Fosilizovana jaja pet različitih parazita su identifikovana u 7,3cm dugom fosilu izmeta. Fosili izmeta su „zaintrigirali“ seljane, koji su ih pretvorili u talismane.

Paraziti su otkriveni u 200 miliona godina starom fosilizovanom izmetu.

Istraživači su otkrili da je jedan od najranijih predatora na planeti bio zaražen valjkastim crvom, poznatim i kao nematodes, pored brojnih drugih parazita, piše Daily Mail.

Smatra se da je taj izmet – ili koprolit, paleontološki naziv za fosilizovani feces – pripadao vrsti poluakvatičnog fitosaura, predatora sličnog krokodilu.

Ova vest stiže manje od mesec dana nakon što je druga grupa istraživača probudila praistorijskog crva, davno izumrlu vrstu Panagrolaimus kolymaensis, pronađenog u neaktivnom stanju „kriptobioze“ u ledenom permafrostu Sibira.

U novoj studiji, deo prastarog izmeta dugog 7,3cm analizirali su istraživači sa Mahasarakam univerziteta u Tajlandu, koji su pronašli pet vrsta parazitskih ostataka, 50-150 mikrometara dužine.

Rasekli su fosile parazitskih jaja dijamantskim sečivom koristeći metod standarnog tankog reza. Ovi ultratanki rezovi dijamantskim sečivom omogućili su paleontolozima da osmotre presek prastarih infektivnih mikroba pod mikroskopom.

Jedan sa debelom ljuskom je identifikovan kao jaje valjkastog crva, dok se za druge smatralo da su ili jaja, praživotinjske ciste ili spore iz mahovine i paprati.

Savremeni paraziti su uobičajen i važan deo ekosistema, ali drevni paraziti i njihova uloga u praistorijskim ekosistemima su tradicionalno vrlo teški za proučavanje pošto je malo primeraka preostalo u fosilnom registru.

Paraziti često nastanjuju meka tkiva svojih domaćina, ali su retko sačuvani kao fosili.

Međutim, ovaj fosilizovani cilindrični koprolit iz kasnog Trijasa bio je upakovan i zaštićen unutar geološke formacije Huai Hin Lat u Tajlandu, stare više od 200 miliona godina.

Našli su ga tamošnji seljaci. „Neobičan izgled ovih pronalazaka zainteresovao je seljake, koji su smatrali da mogu da donesu sreću ako ih pretvore u talismane“, rekao je vodeći autor studije, paleontolog Tanit Nonsrirah. „Naš tim je 2010. čuo za to otkriće i krenuo u terensku ekspediciju, vodeći seljake do stvarne fosilne lokacije“.

Ovo je prva evidencija parazita u zemaljskom domaćinu kičmenjaku iz kasnog Trijasa u Aziji i redak pogled na život neke drevne životinje koja je, kako izgleda, inficirana brojnim parazitskim vrstama.

Ovo otkriće je takođe dodatak malom broju poznatih primera jaja valjkastih crva očuvanih unutar koprolita životinja iz Mezozoika.

„Paraziti nekoliko vrsta, uključujući jaja valjkastog crva, pronađeni su u koprolitu, verovatno od nekog reptila sličnog krokodilu i možda nekog fitosaura“, kaže Nonsrirah.

„Ovo je stoga prvo otkriće jaja valjkastog crva i svedočanstvo o višestrukoj infekciji kod domaćina koji bi mogao pripadati krurotarsima iz kasnog Trijasa“, dodao je on. „Koprolit je značajna paleontološka riznica koja sadrži nekoliko neotkrivenih fosila i proširuje naše znanje o drevnim ekosistemima i lancima ishrane“.

Ovi nalazi su stoga značajan doprinos naučnom razumevanju distribucije i ekologije parazita u dalekoj prošlosti.

(Telegraf Nauka/Daily Mail)