Prva kornjača sa „bočnim vratom“ otkrivena u Ujedinjenom Kraljevstvu

Prvu kornjaču sa „bočnim vratom“ u Ujedinjenom Kraljevstvu otkrili su jedan amaterski kolekcionar fosila i paleontolozi sa Univerziteta u Portsmutu.

Reč je o najranijim fosilnim ostacima panpleurodiranske kornjače sa „bočnim vratom“ , zvane tako jer vrat savija bočno da bi ga uvukla u oklop kad joj preti opasnost. Da, to znači da je morala da gleda samo na jedno oko, piše Science Daily.

Pronađen na plaži na ostrvu Vajt, fosil kornjače je skoro potpun oklop sa vratnim, leđnim i repnim pršljenovima, lopaticama, karličnim pojasom i apendikularnim kostima. Nažalost, glava nedostaje.

Glavni autor, Megan Džejkobs, kaže: „Ovo je čudesno otkriće pošto je to prvi put da je ta vrsta kornjače pronađena u Ujedinjenom Kraljevstvu. Još je uzbudljivije što smo koristili novu tehniku radiometričkog datiranja da odredimo starost fosila bez ikakve sumnje. I povrh svega, kompjuterizovana tomografija (CT) je otkrila sve sićušne kosti unutra. Zaista neverovatno za nešto što liči na kamenčić na plaži!“

Megan i kolege su izvršili disekciju minerala iz unutrašnjosti kornjačinog oklopa i analizirali ih u pogledu uranijuma i olova. Mereći odnos olova i radioaktivnog uranijuma, utvrdili su da je kornjača iz perioda rane Krede, pre oko 127 miliona godina.

Fosil je prvobitno na jugozapadnoj obali ostrva Vajt pronašao kolekcionar fosila Stiv Berbridž. Taj deo obale je poznat po fosilima kičmenjaka iz nalazišta u geološkoj formaciji Veseks. Prvi put je radiometričko datiranje upotrebljeno za fosil iz Veseks formacije.

Megan je dodala: „Kornjači smo dali nadimak ’Berbi’ po Stivu, koji je vrlo ljubazno donirao uzorak Muzeju ’Dinosaursko ostrvo’ u Sendaunu na ostrvu Vajt“.

Istraživači su takođe koristili najnovije mikro CT skeniranje u Centru za buduću tehnologiju na Univerzitetu u Portsmutu da bi razabrali razne sićušne kosti. Ova napredna tehnika snimanja omogućila je neprocenjiv uvid u strukturu i sastav kornjačinog oklopa, ne oštećujući ga.

Stiv je rekao: „Nisam mogao ni da sanjam da će neko moje otkriće biti objavljeno. Nisam ni slutio da se radi o tako izuzetno važnom fosilu. Takođe je veoma divno videti sve te sićušne kosti unutra.“

Dr Ketrin Motram, geolog iz Škole za životnu sredinu, geografiju i geonauke na Univerzitetu u Portsmutu, jedna je od autora dokumenta objavljenog u naučnom žurnalu Cretaceous Research. Ona kaže: „Uzbudljivo je što smo mogli da upotrebimo najnoviju tehniku radiometričkog datiranja da prvi put postavimo apsolutna ograničenja za ovu značajnu sekvencu“.

(Telegraf Nauka/Science Daily)