Beč: Veštačka inteligencija sve češća u obrazovnim institucijama

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 1

Da je veštačka inteligencija (VI) ušla u bečke učionice i amfiteatre pokazuje istraživački projekat „VI u obrazovnim ustanovama Privredne komore Beča“. Istraživanje je sprovela vodeća Visoka škola primenjenih studija za menadžment i komunikaciju u Austriji „FHWien“ tokom zimskog semestra 2024/25 za sektor obrazovanja Privredne komore Beča, saopštila je Kancelarija Grada Beča u Beogradu.

U istraživanju je učestvovalo 1.537 učenika i studenata turističke škole „MODUL“, „Vienna Business School“ i visoke škole „FHWien“, kao i 40 polaznika kurseva Instituta za obrazovanje odraslih „WIFI Wien“.

Kako su pokazali rezultati istraživanja, prema učestalosti korišćenja, 23% učenika koristi VI-alate svakodnevno, a 32% nekoliko puta nedeljno. Kada su u pitanju studenti, 32% svakodnevno koristi VI, a 43% više puta nedeljno. Ukupno 11% učenika i 2% studenata skoro da i ne koriste digitalne alate. Razloge za korišćenje koje su učenici i studenti naveli su na prvom mestu ušteda vremena (41% studenata, 39% učenika). Inače 14% učenika i 9% studenata smatra da veštačka inteligencija daje bolje rezultate od njihovih sopstvenih. Studenti je češće koriste za optimizaciju teksta, dok učenici kao pomoć u učenju.

U šest eksperimenata učenici i studenti su rešavali složene zadatke, sa i bez pomoći veštačke inteligencije. Pokazalo se da je uspeh zavisio više od komunikacije, podeljenih uloga i saradnje, nego od same upotrebe veštačke inteligencije. Tako je jedan tim bez VI postigao bolje rezultate od drugog sa VI, zahvaljujući dobroj organizaciji.

Pored učenika i studenata u istraživanju su učestvovala i 23 nastavnika. Rezultati su pokazali da 60% nastavnika u školama i na fakultetima koristi VI često ili vrlo često u pripremi nastave. Pritom 54% nastavnika preferira ChatGPT.

Nastavnici su tokom istraživanja izrazili nesigurnost u vezi sa ocenjivanjem radova nastalih uz pomoć veštačke inteligencije, zaštitom podataka i ispravnošću odgovora koje VI daje. Ipak, mnogi vide potencijal VI da učini nastavu kreativnijom i efikasnijom. „Rezultati pokazuju koliko je važan ljudski faktor u radu sa veštačkom inteligencijom. Analitičko mišljenje, timski rad i etička svest jednako su važni kao tehničke veštine“, istakla je, direktorka sektora za obrazovanje Privredne komore Beča, Barbara Kluger-Šider.

(Telegraf Nauka/Kancelarija Grada Beča u Beogradu)

Video: Projekat o osnaživanju Romkinja iz Srbije uzor evropske naučne zajednice, osvojio Grand Prize

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Gordana

    28. avgust 2025. | 18:00

    Jadna deca. Skoro sam uhvatila AI da greši. Pitala sam je za jednu glumicu, rodjenu 1944.godine koja preminula pre nekoliko dana. AI mi je odgovorila da je glumica imala 76 godina iako mi je dala tačan datum rodjenja i smrti. Takva inteligencija ne može da nauči decu ničemu.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>