Kreativne ideje za bolje razumevanje sveta oko nas: Priznanja za projekte popularizacije nauke

Podržani projekti biće realizovani do kraja 2025.

Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija i Centar za promociju nauke (CPN) sinoć su, na rođendan Nikole Tesle i Nacionalni dan nauke, dodelili priznanja dobitnicima finansijske podrške za najbolje projekte promocije i popularizacije nauke u 2024. godini.

Marija Nedeljković, istraživač-pripravnik na Biološkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, dobitnica je priznanja.

- Ja sam rukovodilac projekta „Kod učitaj, bakteriju pitaj“, koji predstavlja jedan inovativni format imerzivne šetnje kroz Botaničku baštu. Ideja je da posetioci saznaju više o dijalogu bakterija i biljaka kroz proširenu realnost. Naša ideja bila je da primenimo popularne formate u popularizaciji nauke – rekla je ona.

Popularizacija nauke Marija Nedeljković... Foto: Mileta Mirčetić

Među dobitnicima je i Slobodan Bubnjević, šef odeljenja komunikacija Instituta za fiziku.

- Institut za fiziku radeći različite naučno-popularne aktivnosti, već niz godina dobija na javnom pozivu Centra za promociju nauke. Ove godine smo predložili nešto drugačije – projekat pod nazivom „Povratak nauke“, koji bi trebalo da pokrene ponovo program tribina da preispitaju teme o odnosu nauke i društva: da li je nauka izgubila bitku sa pseudonaukom, koje su teme aktuelne, odnos nauke sa religijom... – rekao je on.

Popularizacija nauke Slobodan Bubnjević... Foto: Mileta Mirčetić

Na Javni poziv CPN-a za finansijsku podršku projektima promocije i popularizacije nauke stigla je 181 prijava, a za finansiranje je odabrano 44 projekta i godišnjih programa naučnih klubova, koji će biti realizovani do kraja 2025. godine širom Srbije. Ukupni budžet Javnog poziva za 2024. godinu iznosi 12.000.000,00 dinara, a ovogodišnje prijave obuhvatile su širok spektar tema, od STEM oblasti i veštačke inteligencije, preko izazova u lokalnim zajednicama pa do zelenih tema i pitanja održivosti.

Visoko rangirani projekti istraživača koji dolaze sa fakulteta i instituta širom Srbije, istakli su se svojim kreativnim pristupom, pa će javnost imati priliku da sazna više o putovanju kroz genom, virtuelnoj realnosti u robotici, govoru biljaka, uticaju klimatskih promena na vode, kako napraviti bioplastiku i brojnim drugim relevantnim naučnim temama.

- Ovo je već 13. godina zaredom kako Centar za promociju nauke raspisuje Javni poziv, koji je tu da nam pomogne da kompleksne koncepte i dostignuća u nauci približimo široj publici, bez obzira na formalno obrazovanje i godine. Do sada je Centar podržao 750 projekata i za finansiranje izdvojio preko 140 miliona dinara. Upravo nam ovaj poziv pruža priliku da podržimo i afirmišemo kreativne ideje koje zasigurno doprinose boljem razumevanju sveta oko nas. Kroz promociju nauke, kao krovni zadatak Centra, podstičemo uključivanje u istraživačke procese, razvijamo kritičko mišljenje i podstičemo neformalno obrazovanje, što je ključno za napredak i razvoj modernog društva - izjavila je v.d. direktora Centra za promociju nauke Danijela Vučićević.

Podržani projekti biće realizovani do kraja 2025. godine, u Beogradu, Nišu, Čačku, Vranju, Leskovcu, Kragujevcu, Somboru, Kikindi, Šapcu, Smederevu i Novom Sadu, kroz aktivnosti naučnoistraživačkih instituta, fakulteta, naučnih udruženja, nevladinih organizacija i naučnih klubova širom Srbije.

Kako je bilo na dodeli priznanja možete pogledati u videu na početku teksta.