Vreme čitanja: oko 2 min.
Koliko na izbore utiče skidanje sa društvenih mreža na 6 nedelja? Naučnici sproveli studiju sa 35.000 ljudi
Vreme čitanja: oko 2 min.
Tim istraživača sa Stanforda pratio da li su i koliko deaktivacija Fejsbuka i Instagrama menjali stavove ljudi pred američke predsedničke izbore 2020. i prvi okršaj Donalda Trampa i Džoa Bajdena
Nedeljama pre i posle američkih predsedničkih izbora 2020, kada su snage odmerili sadašnji šef Bele kuće Džo Bajden i njegov prethodnik Donald Tramp, istraživači su izveli testove da probaju da shvate koliko Fejsbuk i Instagram utiču na političke podele u društvu. Jedan od tih eksperimenata, koji su predvodili Metju Genckov i Hant Alkot, profesori ekonomije sa Stanforda, bio je fokusiran na više od 35.000 korisnika ove dve društvene mreže kojima je plaćeno da prestanu da koriste Fejsbuk i Instagram pred izbore.
Naučnici su računali da mnogo toga mogu da shvate prateći ljude tokom ovog perioda, uključujući i to da li se njihovi stavovi menjaju i na koje sve načine. Ako se stavovi dramatično promene, to bi bio argument da Fejsbuk i Instagram, kao i društvene mreže uopšte, podstiču političke podele u SAD, saopštio je Stanford, a prenosi Phys.org.
Rezultati ove deaktivacione vežbe, najveće u kojoj su učestvovali korisnici društvenih mreža i prve u kojoj je uključen Instagram, su da napuštanje Fejsbuka i Instagrama nedeljama pred izbore nije imalo skoro nikakav uticaj na političke stavove ljudi, njihovo negativno mišljenje o suprotstavljenoj partiji ili verovanjima u izbornu prevaru.
Rezultati istraživanja objavljeni su u četiri studije objavljene u žurnalima Science i Nature.
- Ne odbacujemo mogućnost da Fejsbuk i Instagram doprinose polarizaciji društva na druge načine tokom vremena – rekao je Genckov.
On je dodao da jedno od otkrića pokazuje da osobe koje su koristile Fejsbuk pred izbore 2020. imaju veće šanse da glasaju za Donalda Trampa u odnosu na Džoa Bajdena.
- Ovaj efekat nije statistički značajan, pa ga treba uzeti sa malo skepse. Ali je stvaran i dovoljan da utiče na rezultate ovako tesnih izbora – rekao je Genckov.
Ova studija i četiri koje su joj prethodile su veliki istraživački projekat o uticaju društvenih mreža na američku demokratiju. Projekat je pokrenut nakon kritika na račun Mete, koja je vlasnik Fejsbuka i Instagrama, zbog uloge u širenju lažnih vesti, ruskog uticaja na izbore i veza sa podacima Kembridž Analitika.
Studija Genckova i Alkota uključivala je skoro 19.900 korisnika Fejsbuka i 15.600 korisnika Instagrama koji su pristali da ne koriste platformu šest nedelja pred glasanje. Ostali učesnici bili su deo kontrolne grupe.
- Iako Fejsbuk i Instagram nisu doprineli polarizaciji pred izbore za predsednika 2020. moguće je da pomažu u jačanju političkih podela u drugom kontekstu – rekao je Genckov.
Poslednjih šest nedelja pred izbore u Americi smatraju se fenomenom pod imenom Oktobarsko iznenađenje.
- Tad se dešavaju stvari koje mogu da promene ankete. Ipak, u ovoj studiji otkrili smo da korišćenje Fejsbuka i Instagrama verovatno ne pravi veliku razliku – dodao je Genckov.
(Telegraf Nauka / Phys.org)
Video: Gruber: Zadovoljna sam saradnjom Srbije i SAD u oblasti nauke
Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.