Ozloglašena pijaca u Vuhanu opet u centru pažnje: Naučnici ispituju poreklo virusa, suzili spisak životinja

Nova studija daje najpotpuniji spisak životinjskih vrsta koje su mogle da budu domaćin virusu SARS-CoV-2 u epicentru pandemije

Riblja pijaca u Vuhanu Prikupljanje uzoraka na pijaci u Vuhanu u januaru 2020... Foto: YUAN ZHENG / Newscom / Profimedia

Nova međunarodna studija predstavila je uži spisak divljih životinja prisutnih na ribljoj pijaci u Vuhanu, u Kini, gde je najverovatnije krajem 2019. došlo do pojave virusa SARS-CoV-2, odgovornog za pandemiju kovida-19. Studija objavljena u žurnalu Cell zasnovana je na analizama genetskih podataka koje je objavio Kineski centar za kontrolu i prevenciju bolesti (KCDC).

Podaci su uzeti sa više od 800 uzoraka skupljenih u i oko riblje pijace u Vuhanu od 1. januara 2020. i iz genoma virusa prvih pacijenata obolelih od kovida-19, saopštio je Univerzitet u Arizoni.

- Ovo je možda najveći, novi set podataka direktno sa pijace, i na određen način to je kao poslednji deo slagalice koja nam već daje jasnu sliku. Predstavili smo detaljnu i rigoroznu analizu podataka i kako se oni uklapaju sa drugim dokazima koje imamo o početku pandemije – rekao je Majkl Vorobi, jedan od autora studije i šef Odeljenja za ekologiju i evolutivnu biologiju na Univerzitetu u Arizoni.

Uzimanje uzoraka na pijaci

Samo nekoliko sati nakon što je pijaca zatvorena, 1. januara 2020, istraživači KCDC otišli su na pijacu da prikupe podatke. Iako su naišli na vrlo malo divljih životinja, oni su uzeli uzorke sa podova, zidova i drugih površina. Nekoliko dana kasnije su se vratili i prikupili su uzorke iz kaveza i sa štandova na kojima su držane životinje, kao i iz odvoda i kanalizacije.

Urađeno je metatranskriptomičko sekvencioniranje uzoraka, tehnika koja se koristi za dobijanje RNK sekvenci iz svih organizama u uzorku – virusa, bakterija, biljaka, životinja i ljudi. Kineski tim, koji je predvodio Liju Džun, objavio je svoje podatke i rezultate 2023. u žurnalu Nature. Međutim, studija nije razrešila tačne identitete svih životinjskih vrsta otkrivenih u podacima. KCDC je podelio sve podatke sa javnošću i drugim istraživačima.

Prema najnovijim analizama podataka, SARS-CoV-2 bio je prisutan na nekim štandovima na kojima su se prodavale životinje. Među tim životinjama su rakunoliki pas i cibetka. U nekim slučajevima, genetski materijal virusa SARS-CoV-2 i ovih životinja otkriven je u istim uzorcima.

Riblja pijaca u Vuhanu Kineski stručnjaci uzimaju uzorke sa pijace u Vuhanu u januaru 2020... Foto: YUAN ZHENG / Newscom / Profimedia

- Mnoge od ključnih životinjskih vrsta već su sklonjene kada je KCDC stigao, pa nemamo direktan dokaz da su ove životinje bile zaražene. Vidimo DNK i RNK duhove ovih životinja u uzorcima iz okruženja, a neki su na štandovima na kojima je SARS-CoV-2 pronađen. To bi se očekivalo u slučaju da su ove životinje zaražene na pijaci – rekla je Florens Debare, jedna od autorki studije i istraživač Francuskog nacionalnog centra za naučna istraživanja.

Vorobi kaže da je zbog toga veoma rizično dovođenje životinja zaraženih virusima u kontakt sa ljudima u centru velikih gradova, gde je gustina stanovništva takva da olakšava širenje virusa.

- Nemaju svi virusi potencijal da pokrenu pandemiju, ali kada ih gomilate, dovoljna je jedna „varnica“ da se sve zabali – rekao je on.

Analize najranijih genoma virusa

Istraživači su izveli i evolutivne analize najranijih genoma virusa prijavljenih u pandemiji. Rezultati sugerišu da je bilo veoma malo zaraženih ljudi pre izbijanja epidemije na pijaci. To je u skladu sa prelaskom virusa sa životinja na ljude na ovoj pijaci, a onda njegovim širenjem po Vuhanu, pa onda i celom svetu, rekao je Vorobi.

Virus Foto: Annebel Van den Heuvel / Panthermedia / Profimedia

Iako podaci ne mogu da dokažu da li je zaražena jedna ili više životinja, analize daju jasnu listu vrsta koje su mogle da prenesu virus.

Studija daje najpotpuniji spisak životinjskih vrsta koje su mogle da budu domaćin virusu na pijaci, rekao je Vorobi.

- Iznenađujuće malo je urađeno na smanjivanju rizika od prelaska virusa sa životinja na ljude. Moramo da sklopimo dokaze o tome kako je pandemija počela i da preuzmemo ozbiljnu, konkretnu akciju da zaustavimo opasnu praksu donošenja živih divljih životinja sa potencijalnim patogenima u gusto naseljene urbane oblasti – rekao je Vorobi.

(Telegraf Nauka / The University of Arizona)

Video: Šta sve možeš u Vuhanu kad si gladan: Dajte dve žabe, kornjaču i zmiju!