• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Škola prerasla u mesto za razvoj inovacija i analitičkog mišljenja: U Mejkers labu đaci postaju pronalazači

Vreme čitanja: oko 4 min.

U Elektrotehničkoj školi „Mija Stanimirović“ u Nišu otvoren 10. Mejkers lab, gde đaci prave rukavicu za prevod znakovnog jezika, robote, igrice, koriste 3D štampače...

  • 0
FOTO: Ustupljene fotografije/Miloš Živojinović

Škola je mnogim učenicima dosadna, a časovi nešto što moraju da izdrže dok ne istrče napolje da nastave druženje s vršnjacima ili skrolovanje po društvenim mrežama. Međutim, kada se učenicima pruži mogućnost da u školi vide i rade nešto drugačije, nešto moderno i inovativno, iz nje se više ne beži – ostaje se u učionicama i nakon zvona, uči se i ono što nije deo obaveznog gradiva, a usavršavanje ne prestaje ni kad se jedan projekat završi. I tad se ide dalje, u neke nove pobede.

Upravo pobede, od sitnih, svakodnevnih do onih na republičkim takmičenjima, deo su mentaliteta Elektrotehničke škole „Mija Stanimirović“ u Nišu, koja je postala deseta obrazovna ustanova u Srbiji u kojoj je otvoren Mejkers lab.

Učionica budućnosti

Novi kabinet ne izgleda kao klasična učionica sa tablom i redovima stolica i klupa, već kao deo dopremljen direktno iz budućnosti. Tu su 3D štampač, Arduino setovi, senzori, roboti, setovi za virtuelnu realnost... I te mogućnosti odmah inspirišu đake da daju sve od sebe i probleme rešavaju na inovativan način, da stvaraju nešto novo, usavršavaju postojeće, da razmišljaju kao pronalazači.

U takvoj atmosferi niški srednjoškolci iz „Mije“, kako vole da zovu svoju školu, napravili su rukavicu za prevođenje znakovnog jezika, najnagrađivaniji učenički projekat, robote, unapređene sisteme zaštite prostora, rampu za automatsko očitavanje tablice, različite igrice...

FOTO: Ustupljene fotografije/Miloš Živojinović

- Naš projekat, rukavica za prevođenje znakovnog jezika, za sada prevodi samo slova. Nakon što prevede slovo, preko blututa ga šalje na mobilni uređaj, a onda imamo aplikaciju koja taj tekst na ekranu prevodi u zvuk. Planiramo da je osposobimo da prevodi i reči, to do sada nismo mogli. S ovim kabinetom, Mejkers labom, to nam je olakšano – rekao je Nikola Ranđelović, učenik četvrte godine.

Njegov školski drug i član IT tima Luka Rakić, takođe učenik četvrtog razreda, dodao je da su oni bili zaduženi za robotiku.

- Imali smo četiri robota, od toga smo samo ti osposobili, nažalost. Četvrti nije dobro softverski napravljen, ali potrudićemo se da to popravimo. Stigli su nam delovi, a naš zadatak bio je da robote spojimo i softverski osposobimo. Najteži je bio upravo softverski deo jer je softver za ove robote star, pa smo morali da ga izmenimo i osavremenimo, pa da robotima upravljamo preko telefona ili kompjutera. Ovakve stvari poput Mejkers laba znače nam dosta što se tiče znanja i snalaženja kada je reč o softveru – rekao je on za Telegraf Nauku.

FOTO: Ustupljene fotografije/Miloš Živojinović

Pravljenje korisnih sitnica

Simbol pobednice je i Milijana Nikolić, učenica četvrte godine, koja je prošle godine bila prvak države na takmičenju u multimediji, a godinu dana pre toga bila je druga.

- U Mejkers labu najviše vremena planiram da provedem uz 3D štampač, da bi mogla svoje modele da prevedem u pravi svet, u fizički objekat. Za sada radim male figure da vidim sposobnosti štampača, a nadalje planiram da napravim neke korisne stvari. Na primer, priveske za ključeve za učionice, da može svaki da se razlikuje, i neke druge male stvari koje mogu da znače – rekla je ona.

Bilo joj je jednostavno, dodala je, da shvati kako 3d štampa funkcioniše i sada štampač koristi sama..

- Uvek se trudim da guram barijere škole, posebno ako mislim da je nešto što radimo suvišno ili nije dovoljno dobro. Evo, iz sfere modelovanja, meni sve pada lako, tako da na časovima radim nešto kompleksnije da bi potrošila vreme na nešto što me zanima – objašnjava Milijana.

Foto: Andrija Ivanović

Inspiracija za vršnjake

Profesorka Jelena Rajković kaže da su učenici koji su radili na projektima poput pametne rukavice inspiracija za svoje vršnjake, ponos škole i profesora koji im predaju.

- U pitanju je složan tim učenika koji ima ideju i u stanju je da tu ideju i realizuje. Praktično povezuju naučeno iz programiranja i elektronike, pa su tako kreirali rukavicu koja može da se primeni u različitim oblastima ljudske delatnosti. Ključno u ovom projektu je da ima potencijal da se još više razvija – rekla je ona.

Ono što njene kolege i nju najbolje oslikava, naglašava, jesu uspesi đaka. Veruje u njih i smatra da će oni vrlo brzo, možda već tokom studija, napraviti nešto veliko. A projekti poput Mejkers laba, dodaje, pomažu đacima da razviju analitičko mišljenje.

- Sad kad smo se dogovarali ko će šta od opreme da predstavi, kad smo povezali virtuelne naočare i preneli sliku na monitor, kaže jedna devojčica iz štampe da bi bilo divno da napravimo 3D model preko VR naočara, a ne na kompjuteru. Onda je devojčica koja je koristila VR naočare rekla: „Ja sam razmišljala juče o tome i skinula sam softver“. Važno je da deca povezuju stvari, analitički razmišljaju o tome šta bi mogli da urade - rekla je Rajkovićeva.

FOTO: Ustupljene fotografije/Miloš Živojinović

Grupa za obrazovanje

Mejkers lab je multidisciplinarni inovativni prostor u srednjim školama u kome učenici i nastavnici zajedno istražuju, stvaraju i povezuju se sa lokalnom i širom zajednicom. Mejkers lab u niškoj školi otvoren je tačno godinu dana nakon prvog otvorenog Mejkers laba, a Grupa za obrazovanje, koju čine Nordeus fondacija, Dostignuća mladih u Srbiji, Centar za promociju nauke i Inicijativa Digitalna Srbija, planira da do kraja godine otvori učionicu budućnosti u u još pet škola. Nacionalni partneri Mejkers lab inicijative su kompanije Tesla i Comtrade.

Foto: Andrija Ivanović

(Telegraf Nauka)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>