„Pesak“ obložen gvožđem teče uzbrdo

Ako vidite da se zrnca peska kotrljaju uzbrdo, može vam se oprostiti ako ste pomislili da gledate film Kristofera Nolana.

Međutim, naučnici su nedavno otkrili kako da nateraju materijal sličan pesku da teče unazad uzbrdo bez premotavanja vremena.

Istraživači sa Univerziteta Lihaj u Sjedinjenim Državama napravili su sišućne čestice koje nazivaju „mikroroleri“ oblažući gvožđe-oksidom mikroskopska zrnca plastike polimetil-metakrilata, piše Science Alert.

Aktiviranje rotirajućeg magnetnog polja u blizini gomile tih čestica izazvalo je obrtni momenat kod svakog pojedinog mikrorolera. Zajedno sa fluktuacionom atrakcijom između zrnaca, „pesak“ je krenuo naviše i čak prevazišao prepreke usled gravitacione sile.

To dejstvo je toliko neočekivano da su istraživači morali da smisle nove termine kako bi ga opisali. Tok naviše je nazvan negativnim uglom mirovanja, koji je prouzrokovan negativnim koeficijentom frikcije koji zapravo podstiče kretanje, a ne usporava ga kao što se obično dešava.

Pošto je magnetna obrtna sila primenjena na ove mikrorolere, oni rotiraju oko svojih osa, primoravajući čestice da se privremeno udruže i deluju jedinstveno. To kotrljanje i zatim kohezija omogućavaju zrncima da idu uzbrdo.

Snažnije magnetno polje znači veću koheziju, kažu istraživači, tako da zrnca dobijaju veću trakciju i kreću se brže. Kolektivni efekti su nemogući ako zrnca prosto deluju nezavisno.

Istraživanje je u početnoj fazi, ali ima mnogo mogućih primena. Naučnici bi mogli da kontrolišu način na koji se supstance mešaju ili razdvajaju. Ovaj pristup bi se mogao koristiti i u mikrorobotici, možda za dostavu lekova.

To je sve budućnost, a istraživači sad rade na konstrukciji malih stepenica kako bi ta zrnca čudnog kretanja mogla da se penju. Deo istraživanja je pitanje da li ovi mikroroleri mogu da se penju na prepreke, i odgovor je da mogu, kaže hemijski i biomolekularni inženjer Džejms Gilkrist.

(Telegraf Nauka/Science Alert)