Mesečeva piramida ravna se sa suncem tokom dva dana u godini: Iznenađenje u srcu Meksika

Veruje se da je poravnanje uticalo na orijentaciju grada i Avenije mrtvih

Mesečeva piramida Mesečeva piramida u Teotivakanu... Foto: Shutterstock / KiMOCherry

Mesečeva piramida u Teotivakanu, drevnom gradu nedaleko od današnjeg Meksiko Sitija, poravnata je sa suncem tokom letnjeg i zimskog solisticija, najdužeg ili najkraćeg dana u godini. To tvrde stručnjaci istraživačkog tima iz Meksika, ali se ne slažu svi sa ovom ocenom.

Teotivakan je grad koji je cveta otprilike između 100. godine pre nove ere i 800. godine nove ere, kada je imao populaciju od oko 100.000 ljudi, piše LiveScience. Mesečeva piramida sagrađena je u fazama između 1. i 350. godine i nalazi se na kraju takozvane Avenije mrtvih, puta koji prolazi kroz centar grada.

Tim je sproveo veliki broj merenja, a skupljao je informacije pomoću dronova, i veruju da su otkrili da se severoistočni ugao Mesečeve piramide ravna sa suncem kada ono sviće iznad vulkana El Sihuingo tokom letnjeg solisticija, između 20. i 21. jula na severnoj hemisferi. Istraživači veruju da su otkrili i da se jugozapadni ugao piramide ravna sa suncem koje zalazi iza brda tokom zimskog solisticija, između 21. i 22. decembra svake godine, navodi se u saopštenju meksičkog Nacionalnog instituta antropologije i istorije (INAH).

Tim je naveo da je poravnanje sa letnjim solisticijem i vulkanom posebno zanimljivo jer postoje dokazi da je vulkan El Sihuingo korišćen kao svojevrsna astronomska opservatorija.

- Na obodima vulkana El Sihuingo nalazi se arheološko nalazište sa petroglifima poznatim po krstovima od tačaka i čija je funkcija bila da budu astronomski markeri – rekao je za LiveScience Aron Gonzales Benitez, arheoastronom u Nacionalnoj školi antropologije i istorije u Meksiku i član istraživačkog tima.

Ovo poravnanje izgleda da je uticalo na orijentaciju celog grada, dodaje se.

- Teotivakan izdvaja se po svom izuzetnom dizajnu, a ako Mesečeva piramida određuje orijentaciju grada to bi značilo da i drugi spomenici paralelni sa ovom zgradom prate istu orijenaciju – rekao je Gonzales Benitez.

Kako se navodi, možda je čudno da bi struktura nazvana Mesečeva piramida pratila sunce, ali naučnik naglašava da je ime građevini dato u vreme Asteka i da su joj oni ime dali kada je grad već bio napušten.

Interesantno je da po istraživanjima se Sunčeva piramida, tj. njeni severoistočni i jugozapadni ugao ravnaju sa kretanjem meseca kada je na najnižoj ili najvišoj tački na nebu.

Ivan Šprajc, šef Instituta za antropološke i prostorne studije pri Naučno-istraživačkom centru Slovenačke akademije nauka i umetnosti (ZRC SAZU), rekao je da je teško poverovati da je grad građen sa razmatranjem poravnanja Mesečeve piramide i sunca tokom solisticija jer je modifikovana tokom izgradnje i u najranijoj fazi imala je potpuno drugačiju orijentaciju nego danas.

(Telegraf Nauka / LiveScience)