Dva zaboravljena masakra oblikovala su Skandinaviju: Nasiljem i virusima skroz izmenjen genetski profil Danske

Jamna kultura Ostaci Jamne kulture... Foto: Shutterstock/Yakov Oskanov

Nakon dolaska prvih farmera u Skandinaviju pre oko 5.900 godina, cela populacija lovaca-skupljača je zbrisana za svega nekoliko generacija. Nešto manje od hiljadu godina kasnije stočari su stigli u Skandinaviju i zbrisali su te farmere. U oba slučaja do nagle promene populacije došlo je uglavnom zbog nasilja, što znači da su daleku prošlost ovog dela Evrope oblikovala dva misteriozna masakra, pokazalo je istraživanje međunarodnog tima stručnjaka, saopštio je Univerzitet Lund iz Švedske.

- Veliki migracioni događaji u Evropi opisani su genetski na regionalnoj skali. Međutim, pogled na dinamiku populacije u zonama kontakta ometa nedostatak genomskih podataka. Da bi smo se bavili time, analizirali smo sekvencionirane gene sa 100 skeleta ljudi koji su živeli tokom 7.300 godina, od mezolita, preko neolita do ranog bronzanog doba u Danskoj, a onda smo to integrisali sa dijetom, kretanjem i vegetacijom – navodi se u istraživanju objavljenom u žurnalu Nature i dodaje:

- Primetili smo da su stanovnici Danske iz mezolita, iz tri različite kulture, imali jedinstvenu genetsku grupu vezanu za druge lovce-skupljače u zapadnoj Evropi. Uprkos razlikama, primećena je genetska homogenost od pre oko 10.500 do pre 5.900 godina, kada su stigli neolitski farmeri maloazijskog porekla. Iako je ta neolitska tranzicija kasnila više od milenijuma u odnosu na centralnu Evropu, bila je veoma nagla i rezultat je bila promena populacije sa ograničenim uticajem prethodnih stanovnika. Nova neolitska populacija, povezana sa Funel Biker kulturom, trajala je svega oko 1.000 godina, pre nego što su stigli došljaci iz istočnih stepa. Ova druga i jednako nagla promena populacije dovela je do uspona „kulture jednog groba“, sa profilom mnogo sličnijim današnjim Dancima.

Rezultati velikog istraživanja objavljeni su u četiri različita članka u žurnalu Nature. U suprotnosti su sa dosadašnjim mišljenjem o migracijama tog vremena.

- Tranzicija pre 5.900 godina obično je predstavljana kao mirna. Međutim, naša studija pokazuje upravo suprotno. Uz nasilnu smrt, moguće je da su i novi patogeni sa stoke ubili mnoge od lovaca-skupljača – rekla je En Brigit Nilsen, geološkinja i šefica Laboratorije za datiranje radioktivnim ugljenikom na Univerzitetu Lund.

Oko hiljadu godina kasnije u Skandinaviju su došli ljudi sa genetskim poreklom iz Jamne kulture, polunomadski stočari sa juga današnje Rusije. Oni su takođe zbrisali dotadašnje stanovnike, a naučnici veruju da je to urađeno što nasilnim metodama, što patogenima. Ovi doseljenici, mešavina pripadnika Jamne kulture i istočnoevropskih naolitskih ljudi, imaju genetski profil koji je danas dominantan u Danskoj, dok je genetski profil prvih farmera potpuno izbrisan.

- I ovog puta došlo je do brze zamene populacije, skoro bez potomaka starije grupe. Nemamo dovoljno DNK materijala iz Švedske, ali ono što postoji govori nam da se sličan proces dogodio i tamo. Drugim rečima, mnogi Šveđani su takođe potomci ovih polunomada – rekla je En Brigit Nilsen.

Ova studija nije samo srušila prethodne teze o mirnim susretima različitih grupa ljudi, već bolje i dublje gleda na tokove migracija kroz istoriju.

(Telegraf Nauka/Lund University/Nature)