Vreme čitanja: oko 2 min.
Katapultiranje aviona sa piste duge samo 82 metra: Iskopan neobičan mehanizam iz Drugog svetskog rata
Vreme čitanja: oko 2 min.
Naprava je izgrađena između 1938. i 1940. godine na RAF-ovoj lokaciiji Harvel, ali nije bila adekvatna za bombardere
Mark III Katapult britanskog vazduhoplovnog instituta iskopan je u blizini mesta Harvel u Oksfordširu. Ideja ove naprave ja bila da omogući bombarderskim avionima poletanje na kraćim pistama, a da pri tom budu napunjeni sa više goriva, piše BBC.
Naprava je izgrađena između 1938. i 1940. godine na RAF-ovoj lokaciiji Harvel u blizini istoimenog mesta. Međutim, projekat je napušten bez lansiranja aviona jer bi se motori katapulta istrošili, a dizajn nije bio adekvatan za bombardere.
The catapult was designed to quickly get planes up to take-off speed using a pneumatic arm attached to the aircraft.It was meant to allow planes to carry more fuel, so they could travel further. However, this was one idea that never took off, and the project was abandoned. pic.twitter.com/wHKa7e5Vre— MOLA (@MOLArchaeology) October 11, 2023
Mehanizam katapulta je izvađen, a sama naprava je zatrpana i preko nje je izgrađena normalna pista aerodroma koje je tokom Drugog svetskog rata koristio veliki broj savezničkih vazduhoplovnih jedinica.
Međutim, ova ideja nije u potpunosti napuštena i tehnologija je primenjena na trgovačkim brodovima koji su u prve dve godine rata plovili sami, bez zaštite konvoja. Ovi brodovi su na sebi nosili lovačke avione Hoker Hariken za odbranu broda protiv podmornica ili manjih brodova Sila Osovine. Oni su bivali uz pomoć raketnih bustera lansirani sa manjih varijanti ovakvog katapulta.
Kako je katapult trebalo da radi?
Velika rotirajuća betonska ploča usmeravala je avion ka jednoj od dve betonske piste duge samo 82 m (269 stopa). Avion je pomoću kuke za vuču pričvršćen za podzemni pneumatski katapult. Ispod rotirajuće ploče Rols-Rojs Kestrel avionski motori su komprimovali vazduh do 2.000 psi da bi pokrenuli napravu. Ovaj vazduh pod visokim pritiskom bi bio potisnut u pneumatski katapult koji bi se potom kretao velikom brzinom duž vođene staze vukući avion za sobom što bi omogućilo bombarderu lakše uzletanje.
You can also explore the structure in 3D HERE: https://t.co/CmF8Q6D88DLearn about the catapult directly from our archaeologists, in this free online talk: https://t.co/wU7xBuxdML pic.twitter.com/NYV8jhE9pU— MOLA (@MOLArchaeology) October 11, 2023
Arheolozi u Muzeju londonske arheologije (MOLA) sada su ponovo napravili 3D digitalnu repliku ostataka.
- Ova fascinantna struktura nas podseća na brojne eksperimente i inovacije međuratnih godina, kao i godina Drugog svetskog rata. Glavno je to da su sada naprava i njegova lokacija detaljno islikana, premerena i arhivirana za buduće generacije - rekla je Suzan Porter, glavni istraživač na ovoj iskopini.
Katapult je sada demontiran kako bi se omogućilo nastavak građevinskih radova u ovoj oblasti.
Iskopavanja su takođe otkrila reflektore sa obližnje piste, kao i položaj lakog protivavionskog topa korišćenog tokom rata za odbranu aerodroma.
(Telegraf Nauka/ BBC)
Video: Gruber: Zadovoljna sam saradnjom Srbije i SAD u oblasti nauke
Nauka Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
DZO
Na osnovu tog katapulta napravljeni su današnji koje koriste (u s a) nosači aviona, a umesto motora koriste paru. (Parni katapult)
Podelite komentar