Došla na 8 dana, zaglavila u orbiti, pa postala komandir svemirske stanice

Kosmonaut Oleg Kononenko pred povratak na Zemlju predao komandu nad ekspedicijom 71 astronautkinji Suniti Vilijams

Sunita Vilijams Sunita Vilijams na Međunarodnoj svemirskoj stanici... Foto: Astronaut Provided/Nasa / Zuma Press / Profimedia

Astronautkinja NASA Sunita Suni Vilijams preuzela je komandu nad Međunarodnom svemirskom stanicom. Amerikanka koja je u orbitu došla na 8 dana, pa zbog kvara na letelici Boing Starlajner zaglavila u orbiti na najmanje 8 meseci, sada je postala i šefica posade kosmičke laboratorije.

Ruski kosmonaut Oleg Kononenko, dosadašnji komandir MSS, u ceremoniji pred svoj povratak na Zemlju (kako je Telegraf Nauka pisao, ovaj svemirski rekorder sleteo je juče u stepe Kazahstana) prepustio je komandu nad ekspedicijom 71 Vilijamsovoj, piše Space.com.

- Bilo je ovo divno vreme za rad, bilo je zadovoljstvo raditi i provoditi vreme ovde, bili smo kao velika porodica u svemirskoj stanici. Sada napuštam svoj drugi dom, svemirsku stanicu, i ostavljam je Suniti – rekao je Kononenko predajući simbolični ključ stanice Vilijamsovoj.

Ona je njemu, Nikolaju Čubu i Trejsi Koldvel-Dajson poželela bezbedan povratak.

- Ekspedicija 71 naučila nas je sve o fleksibilnosti i sposobnosti da se prilagodimo na mnogo neverovatnih stvari. Mnogo toga nije bilo po planu, ali ste sve uradili zajedno i uspeli. To je izvanredno. Veoma impresivno. Usvojili ste Buča i mene i iako to nije bio baš plan, postali smo deo porodice. Cenimo to – rekla je Vilijamsova.

Astronautkinja i njen američki kolega Beri Buč Vilmor u junu su došli na svemirsku stanicu letelicom Boing Starlajner na samo 8 dana. Međutim, zbog kvarova na letelici, ostaće u orbiti barem do februara sledeće godine. Oboje su iskusni američki oficiri, pa zatim i astronauti koji su već proveli značajan broj dana u svemiru. Vilijamsova je do sada u svemiru provela ukupno 432 dana, bila je prva žena koja je 7 puta izašla u svemirsku šetnju, a 2007. je postala i prva osoba koja je trčala maraton u svemiru. Vilmor je u svemiru ukupno proveo 289 dana.

(Telegraf Nauka/Space.com)