Zastrašujuće slike momenta kad je džinovska crna rupa oživela! Isto može da se desi i kod nas, kažu naučnici

I. Ć.

Nalazi se u konstelaciji Device, oko 300 svetlosnih godina od Zemlje

Crna rupa Foto: ESO/M. Kornmesser / AFP / Profimedia

Naučnici su uspeli da zabeleže "buđenje" supermasivne crne rupe, u sazvežđu Device, oko 300 miliona svetlosnih godina daleko od naše Zemlje.

Ova crna rupa je "tihovala" sve dok se bez ikakve najave reaktivirala, 2019. godine.

Ona ima masu oko 100.000 puta veću od mase našeg Sunca; ova enormna praznina je počela iznenada da "jede" materiju galaksije koja je okružuje.

Crna rupa sada emituje toliko svetlosti da je međunarodni tim naučnika uspeo da vidi i snimi momenat kada se ona "vratila u život".

Kako sve to izgleda, pogledajte ovde.

A stručnjaci kažu da je ovo nešto što bi moglo da se dogodi i u srcu naše galaksije.

U decembru 2019. naučnici su primetili da je galaksija koja je bila neaktivna godina počela da se aktivira, i da emituje ogromne količine infracrvene, ultraljubičaste i vidljive svetlosti.

Samo srce galaksije je počelo da pokazuje ogromne promene u svetlosti, i ono što su naučnici videli nije moglo da se uporedi sa bilo čim što su ranije posmatrali. Supernove, ili događaji u kojima zvezdu rastrže crna rupa, takođe proizvode velike količine svetlosti, ali ovo traje veoma kratko.

Podaci koje su dobili naučnici pokazuju da galaksija sada proizvodi četiri puta više ultraljubičaste radijacije nego pre, dva puta više infracrvene radijacije, a počela je i da proizvodi X-zrake.

Ovo su sve jaki znaci da se crna rupa aktivirala, i da je postala "aktivno galaktičko jezgro".

- Ovo je prvi put da vidimo aktivaciju masivne crne rupe u realnom vremenu - rekla je ko-autorka studije, Lorena Hernandez Garsija, sa Univerziteta Valparaiso u Čileu.

Ova prilika će omogućiti naučnicima da pogledaju duboko u strukturu nekih od najegzotičnijih objekata u Svemiru. Crne rupe su toliko guste da ni svetlost ne može da pobegne njihovoj gravitaciji, čineći ih ekstremno teškim za uočavanje.

Naučnici mogu da posmatraju samo efekte koje crne rupe imaju na objekte oko njih, kroz gravitaciono prelamanje ili preko svetla koje emituje super-vrela materija u orbiti oko njih.

- U ovom slučaju smo uspeli da vidimo buđenje crne rupe, koja je odjednom počela da "jede" gas u okruženju - rekao je Klaudio Riči sa Univerziteta Dijego Portales u Čileu, ko-autor studije.

Ovo otkriće nam ne daje samo dragovene podatke o tome kako funkcionišu crne rupe, kažu naučnici, nego nam omogućava i uvid u budućnost naše galaksije, mlečnog puta. Najveća crna rupa u Mlečnom putu je Sagitarius A (Strelac), u centru naše galaksije, koja ima solarnu masu od oko 4 miliona, i obrće se tako brzo da ima oblik lopte za američki fudbal.

Glavni autor studije rekao je za Daily Mail da je crna rupa u centru naše galaksije trenutno u fazi mirovanja, ali ne možemo odbaciti mogućnost da će ona u budućnosti proći kroz sličan proces kao ova u galaksiji udaljenoj 300 miliona godina.

Ipak, čak i da se ovo desi, mala je mogućnost da će to imati efekat na naš Sunčev sistem, pošto se mi nalazimo daleko od centra galaksije. Jedino što ćemo videti spektakularan "vatromet" na nebu ako se ovo desi.

(Telegraf Nauka/Daily Mail)