Da li su naučnici otkrili život na planeti K2-18b? Verovatno ne, ali uskoro bi stvari mogle da se promene

I. Ć.

Ova planeta je udaljena 120 svetlosnih godina od Zemlje

K2-18b Superzemlja Foto: M. KORNMESSER / AFP / Profimedia

Svemirski teleskop Džejms Veb (JWST) otkrio je nedavno moguće tragove gasova koji bi morali da znače da na egzoplaneti K2-18b (nazivana i "Superzemlja) postoji život, a društvene mreže i mediji su se usijali od oduševljenja. Međutim, ispostavilo se, gas koji je detektovan mogao bi ipak da bude samo običan metan, što bi značilo da ipak nismo otkrili "male zelene".

Najnovije istraživanje pokazalo je da je otkriće JWST ipak verovatno samo gas metana. Planeta K2-18b je vreli, vodeni svet sa atmosferom baziranom na vodoniku. Ona se nalazi na udaljenosti od oko 120 svetlosnih godina od nas, a oko svoje zvezde kruži u takozvanoj "naseljivoj zoni", u kojoj je moguć razvoj života (moguće je formiranje tečne vode).

Ova planeta je bila u svim udarnim vestima prošle godine, kad je NIRSpec, spektrograf lociran na JWST, otkrio u njenoj atmosferi moguće tragove dimetil sulfida, gasa koji se stvara samo biološkim aktivnostima. Na Zemlji, ovaj gas potiče samo od mikroskopskih morskih životinjica, kao što je fitoplankton, i ovo je dalo nadu naučnicima da su konačno došli do otkrića koje će promeniti sve.

Međutim, i u samom početku bilo je tu mnogo "ali". Jedno "ali" je bila i nejasnoća hemijskih signala, koji su uočeni na tako ogromnoj udaljenosti.

- Signal dimetil sulfida sa JWST nije bio jak, i pokazivao se samo na određene načine, u toku analize podataka. Želeli smo da znamo da li je ovo sigurno - kaže Šang-Min Cai, vođa tima istraživača koji su napravili studiju o otkriću JWST.

U ovom istraživanju su objavljeni podaci koji smanjuju mogućnost da je dimetil sulfid zaista detektovan na K2-18b. Istraživanje je motivisala činjenica da organski stvoren dimetil sulfid brzo nestaje u atmosferi Zemlje pre nego što može da se akumulira u većim količinama, a naučnici su upotrebili kompjuterske simulacije kako bi ispitali može li dimetil sulfid ikad da se skoncentriše u dovoljnim količinama kako bi bio otkriven u atmosferi ove egzoplanete bogate vodonikom.

Otkriveno je da dimetil sulfid zaista može dostići ovaj nivo, ali samo pod uslovom da hipotetična stvorenja u okeanima K2-18b proizvode 20 puta više ove materije nego što to uspevaju planktoni na Zemlji.

- Ovo samo po sebi ne znači da na ovoj planeti potencijalno ne postoji život. Sve što znamo o njoj ukazuje na to da je ona idealna sitacija u kojoj može da se pojavi život - dodaje Cai.

Međutim, tim naučnika je otkrio da je malo verovatno da bi JWST mogao da odvoji signal dimetil sulfida od signala drugih, češćih atmosferskih gasova, na specifičnim talasnim dužinama koje je koristio spektrometar NIRSpec.

- Signal dimetil sulfida se snažno preklapa sa signalom metana, i mislimo da uređaj nema sposobnost da odvoji ova dva signala - kaže Cai.

Dobra vest, međutim, je ta da Svemirski teleskop Džejms Veb ima još jedan instrument - srednje-infracrveni instrument (MIRI), koji je sposoban da detektuje širi spektar talasnih dužina, i može biti mnogo bolje oruđe za razdvajanje signala dimetil sulfida od signala metana, tvrde autori istraživanja. Opservacije K2-18b uz pomoć MIRI su već zakazane za ovu godinu, a rezultati ispitivanja očekuju se pre kraja godine. Ako postoji život na ovoj egzoplaneti, uskoro bismo mogli i da znamo za njega.