Vojadžer ponovo radi! Letelica popravljena, šalje podatke iz međuzvezdanog prostora

Sonda poslata u svemir 1977. popravljena posle 5 meseci, objavila je NASA

Vojadžer 1 Vojadžer 1 mesecima mučio inženjere u komandi misije... Foto: NASA / UPI / Profimedia

Svemirska letelica Vojadžer 1, jedina od dve koje su stigle do međuzvezdanog prostora, ponovo radi i šalje korisne podatke timu na Zemlji. Posle više od pet meseci tokom kojih je slao potpuno neupotrebljive podatke, improvizacije tima američke agencije NASA urodile su plodom.

Vojdažer 1 i njen blizanac Vojadžer 2 jedine su sonde koje su izašle iz Sunčevog sistema. Prva se trenutno nalazi na 24.341.054.507 kilometara od Zemlje, a druga na 20.373.871.785 kilometara.

- Vojadžer 1 prestao je da šalje upotrebljive podatke 14. novembra 2023. Posle mnogo eksperimenata, tim inženjera Vojadžera uspeo je da se poveže sa jednim od tri kompjutera na letelici. Otkriveno je da je jedan čip kriv za kvar, ali nisu uspeli da ga poprave. Ipak, prilagodili su druge delove kompjutera i popravile kvar – navela je NASA u saopštenju.

Vojadžer 2 lansiran je u svemir 20. avgusta 1977. godine sa ciljem da proučava najudaljenije planete Sunčevog sistema i međuzvezdani prostor. U svemir je poleteo 16 dana pre Vojadžera 1, a ispitao je Jupiter, Saturn, Uran i Neptun da bi 5. novembra 2018. napustio Sunčev sistem i ušao u međuzvezdani prostor.

Ova letelica, kao i njen blizanac, nose kroz svemir takozvanu „zlatnu ploču“. Na njoj su snimci sa Zemlje, od zvukova životinja i muzike iz različitih epoha do poruka za vanzemaljce na 59 jezika. Jedan od tih jezika je i srpski, a poruka koju je izgovorio Milan Smiljanić glasi: „Želimo vam sve najlepše sa naše planete“.

Vojadžer 2 Zlatna ploča poslata u svemir sondama iz programa "Vojadžer"... Foto: Nasa / Zuma Press / Profimedia