„I ključevi za kola danas imaju jači računar od Vojadžera“: Letelica mesecima pokvarena, popravka je preteška

Svemirska sonda udaljena od Zemlje 24,4 milijarde kilometara enigma je za inženjere jer je tehnologija na njoj zastarela

Vojadžer 2 Credit: NASA / AFP / Profimedia

Svemirska letelica Vojadžer 1, lansirana sa Zemlje još 5. septembra 1977, već mesecima ne šalje podatke kao ranije. Umesto poruka u binarnom kodu, sonda udaljena od nas 24,4 milijarde kilometara i sa zastarelom tehnologijom, komandi misije šalje samo naizmenične nizove jedinica i nula, a naučnici Laboratorije za mlazni pogon (JPL) NASA ne znaju kako da taj problem reše.

- U suštini, Vojadžer je prestao da priča sa nama na koherentan način. Čini se da postoji problem sa računarom na sondi, ali ta tehnologija je primitivna čak i u poređenju sa današnjim ključevima za kola. Dugme koje se pritisne za otvaranje vrata automobila ima više računarske moći od letelica Vojadžer 1 i 2. Izuzetno je što one nastavljaju da lete i što lete više od 46 godina – rekla je za NPR Suzan Dod, projektni menadžer misije Vojadžer pri JPL.

Standardni pokušaj resetovanja kompjutera na letelici nije uspeo, pa naučnici sada pokušavaju da pregledom starih, požutelih planova letelice pronađu neko drugo rešenje. Osobe koje su pravile ovu sondu i učestvovale u njenoj misiji na početku odavno su u penziji, a mnogi nisu ni živi.

- Naši ljudi rade mnogo toga kako bi ušli u glave originalnih inženjera i shvatili zašto je nešto dizajnirano kako je dizajnirano i da li tu ima odgovora koji bi mogao da pomogne. Imamo listu mogućih rešenja. Problem je što ne znamo da li će komande biti sprovedene na pravi način i da li ćemo, možda, slučajno da uradimo nešto što ne želimo da uradimo – rekla je Dodova.

Vojadžer 2 Zlatna ploča poslata u svemir sondama iz programa "Vojadžer"... Foto: Nasa / Zuma Press / Profimedia

Letelica Vojadžer 1, jedna od najdugotrajnijih svemirskih misija, ne šalje podatke na Zemlju od sredine novembra. Njen blizanac Vojadžer 2 i dalje radi. Iako je on prvi poleteo – 16 dana pre Vojadžera 1, putuje nešto sporije i udaljen je od Zemlje 20,4 milijardi kilometara.

Obe letelice se nalaze u međuzvezdanom prostoru i nose takozvanu zlatnu ploču, sa porukama za vanzemaljce na 59 jezika, među kojima je i srpski. Poruka koju je izgovorio Milan Smiljanić glasi: „Želimo vam sve najlepše sa naše planete“. Poruka se može čuti na gornjem videu (3:14).

(Telegraf Nauka / NPR.org)

• Milan

7. mart 2024. | 14:38

Gospođa koja je izjavila ove stvari o sondi Vojadžer je očigledno nekompetentna da vodi tim koji treba da nastavi da vodi misiju pošto te budalaštine o snazi tadašnjih i sadašnjih računara je velika budalaština pošto su Vojadžer i Viking misije imale sasvim dovoljno računarske brzine za ono što je bilo predviđeno da rade. Uostalom najnoviji rover na Marsu Perseverans ima sopstvene računare inače pravljene po svemirskim običajima za pravljenje elektronike nominalno slabije nego računar u Marsovom helikopteru zato što je oravljen sa procesorima za mobilne telefone i tablete i bez "vojnih" ili "svemirskih" specifikacija a to je namerno urađeno zbog testiranja koncepta. Pitam se kako je dospela do šefa tima Vojadžera.