Američka letelica na Mesecu prestala da radi: Kraj Odisejeve odiseje u svemiru

Sonda privatne kompanije Intuitiv mašins spustila se u oblast lunarnog južnog pola 22. februara

Prva američka letelica koja je sletela na Mesec nakon 1972. godine prestala je da radi u noći između četvrtka i petka. Time je sonda Odisej, koju je po narudžbini NASA razvila privatna kompanija Intuitiv mašins, završila svoju odiseju u svemiru.

- Pre nego što je istrošio energiju, Odisej poslao poslednju poruku. Stigla je danas, ova fotografija od 22. februara pokazuje Zemlju u pozadini, što je suptilno podsećanje na ljudsko prisustvo u svemiru. Laku noć, Odi. Nadamo se da ćemo te još čuti – poručili su iz Intuitiv mašins na Iksu (Tviteru).

Letelica Odisej spustila se u oblast lunarnog južnog pola 22. februara. Kako je letelica Peregrin doživela debakl oko mesec dana ranije, ovo je bio veliki uspeh za američku svemirsku agenciju NASA.

Samo pet država do sada je uspešno spustilo letelicu na Mesec. Prve su to uradile SSSR i SAD, ali su sedamdesetih godina prekinule lunarne misije, dok su u 21. veku to uspešno uradile Kina, Indija i Japan. Prvi pokušaji i ruskog i američkog povratka na Zemljin satelit završili su se neslavno – Luna-25 raspala se prilikom spuštanja u avgustu, a Peregrin je doživeo debakl još u Zemljinoj orbiti.

- Amerika se vratila na Mesec, prvi put posle pola veka. Osmog dana svog putovanja od četvrt miliona milja, Intuitiv mašins su uspešno izvele sletanje života. To je veliki uspeh za Intuitiv mašins, SpejsEks i NASA. Kakav je ovo trijumf za čovečanstvo. Odisej je zauzeo Mesec – poručio je Bil Nelson, administrator NASA, čim je potvrđeno da je letelica uspešno sletela.

Za slanje Odiseja na Mesec NASA je platila 118 miliona dolara i to je deo javno-privatnog partnerstva i programa Artemis, kojim planiraju da pošalju ljude na lunarnu površinu u narednih nekoliko godina.

• V.A.Laki

3. mart 2024. | 05:16

Samo je pitanje vremena : Kad će im prestati da radi i 'mašinerija' HATO-a!?