„Amerika se vratila na Mesec“, poručio šef NASA: „Odisej“ je prva privatna letelica na lunarnoj površini

Sonda kompanije Intuitiv mašins sletela je u oblast lunarnog južnog pola, što je do sada uspelo samo indijskoj letelici Vikram

Mesec sletanje Foto-montaža: redit: Profimedia/AFP/Handout

Letelica „Odisej“ ili IM-1 uspešno je sletela na Mesec oko pola sata posle ponoći. Uspeh su potvrdili šef misije Tim Krejn i administrator NASA Bil Nelson. „Odisej“ je svoju odiseju u svemiru završio u krateru Malapert A u regionu južnog pola. To je prvo sletanje američke letelice na Zemljin satelit od 1972. i kraja misije Apolo, ali i prvo sletanje privatne letelice na lunarnu površinu.

Ovog puta, letelicu nije napravila američka agencija NASA, već kompanija Intuitiv mašins iz Hjustona. Doduše, NASA je odabrala tu kompaniju za partnera i platila joj 118 miliona da odnese naučne instrumente na Mesec. Misija je deo programa Artemis, kojim Amerika planira da vrati ljude na Mesec. Ime programa je odabrano jer je starogrčka boginja Artemida (na engleskom Artemis) sestra bliznakinja boga Apolona (na engleskom Apolo), po kome je nazvan uspešni program lunarnih ekspedicija šezdesetih i sedamdesetih godina.

UŽIVO

00.56 - Priprema za buduće misije

- Vaša narudžbina je isporučena... na Mesec! Sonda kompanije Intuitiv mašins sletela je u 23.23 UTC (00.23 CET), čime je vratila NASA na površinu Meseca. Ovi instrumenti pripremiće nas za buduće ljudsko istraživanje Meseca u programu Artemis - poručila je NASA na Iksu (Tviteru).

00.41 - Amerika se vratila na Mesec

- Kakav trijumf! Amerika se vratila na Mesec! Letelica Odisej uspela je da osvoji Mesec. To je prva privatna letelica u istoriji kojoj je to uspelo. Ovo je veliki skok napred za celo čovečanstvo. Prvi put posle pola veka, SAD su se vratile na Mesec. Ovo je dan koji pokazuje moć privatnog partnerstva sa agencijom. Čestitke svima koji su učestvovali, u Intuitiv mašins, u SpejsEksu i ovde u NASA - rekao je Bil Nelson, administrator NASA.

Nakon toga prenos sletanja je završen. Biće potrebno još mnogo rada da se vidi da li je misija potpuni uspeh ili je deo instrumenata uništen u sletanju. Sledeći korak je da se otkrije šta se dešava sa Odisejem.

00.38 - Potvrđeno da je sletela

- Potvrđujemo, bez sumnje, da je letelica na površini i da naše antene šalju signal. Hjustone, Odisej je našao novi dom. Dobrodošli na Mesec - rekao je šef misije Tim Krejn.

To su pratili aplauzi prisutnih.

Komanda Printskrin: YouTube/NASA

00.31 - Ima povratnog signala

U komandi kažu da ima signala, ali da još ništa ne mogu da kažu o tome da li je letelica uspela da preživi sletanje u negostoljubivoj oblasti južnog pola. Čekaju oko 15 minuta do uključivanja drugih komunikacionih sistema i potvrde.

- Imamo signal, ali je slab - rekao je Tim Krejn.

00.30 - Neizvesnost u komandi

U komandi je velika neizvesnost. Zna se da je Odisej dotakao lunarnu površinu, ali da li je sletanje bilo uspešno ili ne još se ne zna. Čekaju se podaci sa letelice.

00.26 - Proveravaju se poslednje informacije

Komanda proverava poslednje informacije. Trenutno nema podataka da li je sve prošlo po planu, a komunikacije ne funkcionišu.

00.24 - Spustila se, ali sve je neizvesno

Američka letelica je dotakla površinu Meseca, čeka se potvrda da li je preživela.

00.23 - Još hiljadu metara

Ostalo je još 1.000 metara do mesta sletanja, manje od jednog minuta ostalo je do sletanja.

00.22 - Dva minuta do sletanja

Sonda trenutno deluje autonomno, a komanda može samo da prati šta se dešava, ali ne i da utiče na to. Kako kažu, ostalo je dva minuta do sletanja, a motori rade kako je i očekivano.

00.19 - Na visini od 9 kilometara

Potisnici su na 90 odsto, kažu u komandi. Letelica se nalazi na visini od devet kilometara, još tri minuta do sletanja.

00.11 - Počinje sletanje

Motori su ponovo uključeni, ali nakon ovoga radiće u pulsevima. Sletanje je počelo, zasad ide po planu, kažu u prenosu. Oko 500 kilometara je ostalo do cilja.

Ovo je ključan trenutak sletanja - usporavanje letelice.

00.07 - Uključeni motori, sonda usporava

Sonda je počela da zauzima mesto koje je potrebno. Ovo paljenje motora trajaće 11 minuta i trebalo bi da uspori letelicu Odisej dovoljno da može da sleti nakon toga.

Administrato NASA Bil Nelson za CNN potvrdio postojanje problema sa navigacijom, ali kaže da je lidar tu da pomogne.

00.00 – Pomoć eksperata iz NASA

Džim Fri, saradnik administratora NASA, rekao je da je ovo veliki dan za američku svemirsku agenciju iako je reč o privatnoj letelici.

- Izazov je prvo stići do orbite, dodatni problem je stizanje do južnog pola. Sve mora da bude preciznije, da se izbegnu sve opasnosti. Kompanijama nudimo ekspertsku pomoć u pripremi, ali i tokom misije. Možemo im pomoći da bolje razumeju orbitu – rekao je on.

23.52 - Navigacija ne radi, koristi se lidar

- Intuitiv mašins odlučili su da primarni senzori navigacije ne budu oni na Odiseju, već da se koriste senzori sa lidara agencije NASA (NDL) - objavila je kompanija.

Ovo je eksperimentalna tehnologija i trebalo je da bude testirana, ali ne i da sletanje od nje zavisi. Kako je javljeno, klasični navigacionim sistem ne radi i to je prvi veći problem sa letelicom.

23.47 - Šta sve nosi „Odisej“

Letelica je veličine telefonske govornice, zbog čega je bilo poređenja sa TARDIS-om, vremenskom mašinom i letelicom iz britanskog naučnofantastičnog serijala „Doktor Hu“.

Sa sobom je ponela šest instrumenata NASA:

• ROLSES, instrument za traženje elektronske plazme;
  • LRA, skup ogledala za korišćenje lasera za preciz;
  • NDL, lidar za precizno određivanje brzine i dometa;
  • SCALPSS, instrument za proučavanje uticaja motora tokom sletanja na lunarno tlo;
  • LN-1, radio navigator;
  • RFMG, uređaj koji koristi radio talase da odredi koliko je goriva preostalo u rezervoaru.

NASA nije jedina koja je platila prenos tereta do Meseca. Na „Odiseju“ se nalazi i šest drugih tovara, a to su:

• sportska odeća, kompanija Kolambija testira termalnu reflektivnu tehnologiju Omni-Heat;
  • Eaglecam, uređaj koji bi trebalo da snimi sletanje,
  • dela Džefa Kunsa, 125 minijatura od nerđajućeg čelika koje predstavljaju Mesečeve mene,
  • ILO-X, dvostruka kamera za testiranje uređaja kakvi će se koristiti za teleskop ILOA,
  • lunagram, arhiva sa ljudskim znanjima skupljanim tokom vekova koja može da preživi milijardu godina,
  • indipendens, uređaji za skupljane i čuvanje podataka.

23.21 - Grafika i podaci uživo

Iako postoji prenos sletanja, nije reč o direktnom prenosu kamerom, jer „Odiseja“ nema ko da snima na Mesecu, već se prate dešavanja u komandi, dok će se na ekranu videti podati koje i komanda dobija. Do 10 minuta pred sletanje biće uključena i kompjuterski generisana grafika, najavljeno je iz kompanije.

Sonda Odisej Ovako ilustratori zamišljaju sletanje letelice Odisej... Foto: Intuitive Machines / Ferrari / Profimedia

Za razliku od japanske letelice SLIM, koja je sletela na Mesec 29. januara, kada se više od dva sata nije znalo da li je sletanje uspelo ili nije, iz Intuitiv mašins su najavili da će se u roku od 15 sekundi znati da li je sve prošlo dobro.

23.14 - Dr Kerns: Nije lako sleteti na Mesec

- Koristićemo robotska klešta da ispitaju delove Meseca gde bismo mogli da pošaljemo astronaute. Kada je pre šest godine industrija rekla da može ovo da uradi, rekli su da će to biti jeftinije i brže. Čini se da će biti tako. Ali danas ostaje da vidimo da li će biti uspešnog sletanja. Mesec nema vazduh, ne možemo da koristimo padobrane da usporimo letelice, već mora da se kontroliše sve motorima. To nije lako - rekao je dr Džoel Kerns, zamenik administratora za istraživanja u Direktoratu za naučne misije NASA.

23.00 – NASA započinje prenos sletanja

Američka agencija NASA uključila je prenos sletanja letelice „Odisej“, koji se očekuje za oko sat i po vremena. Prenos može da se gleda na njihovom Jutjub kanalu, ali i na početku teksta Telegraf Nauke, gde prenosimo njihov Jutjub strim.

Program vode Džoš Maršal, direktor komunikacija Intuitiv mašins, i Geri Džordan, menadžer za komunikacije i javne poslove NASA.

22.31 – Nil Degras Tajson: Svemir samo čeka na nas

Astrofizičar Nil Degras Tajson za BBC-jev podkast rekao je da „svemir samo čeka na nas“.

Nobel Basic Science Foto: Tanjug/AP

- Misija Intuitiv mašins je tu iz interesa – cilj je južni pol, a moguće je da ima vode na dnu kratera – rekao je on.

Geopolitičko rivalstvo nastaviće se u svemiru, dodao je, a SAD će biti prinuđene da se takmiče sa Kinom.

- Ilon Mask kaže da želi da pošalje milion ljudi na Mars za nekoliko decenija? Da li postoji biznis razlog za to? Ne znam ni za jedan – rekao je astrofizičar.

21.50 – Ima 80% šanse da uspe

Procenjeno je da letelica „Odisej“ ima 80 odsto šansi da bezbedno sleti na lunarnu površinu, poruči oje Stiven Altemus, direktor kompanije Intuitiv mašins.

- Prednost je što smo videli neke prethodne, neuspešne pokušaje. Stojimo na ramenima svih onih koji su pokušali to pre nas – rekao je on.

20.54 – Pomereno vreme sletanja

- Kontrolori leta odlučili su da izvedu još jednu orbitu pre nego što započnu sletanje IM-1. Novo očekivano vreme sletanja je 17.24 CST (00.24 po centralnoevropskom vremenu). Očekujemo da prenos sletanja počne na stranicama IM-1 i NASA TV u 16.00 (23.00). Sadržaj na oba biće identičan.

„Odisej“ je poleteo 15. februara raketom „falkon 9“ iz Svemirskog centra Kenedi na Floridi. Ovo je drugi pokušaj neke američke privatne kompanije da osvoji Mesec ove godine. Prethodni, s letelicom „Peregrin“, doživeo je debakl već u Zemljinoj orbiti, kada je došlo do kvara na rezervoaru s gorivom.

Lansiranje Foto: JOE MARINO / UPI / Profimedia

„Odisej“ je prvu fotografiju Meseca, ali u daljini, poslao još u sredu, a noći između srede i četvrtka i fotografiju iz veće blizine i to kratera Belkovič K.

Ako ovo sletanje bude uspešno, NASA ima plan da ljudske posade pošalje u lunarne ekspedicije već 2026.

Ukupno pet zemalja – SSSR, SAD, Kina, Indija i Japan - do sada je spustilo letelicu na Mesec. Međutim, iako su prve uspele u tome, Amerika i Rusija taj poduhvat nisu ponovile od sedamdesetih godina. Kada je reč o južnom polu, u taj region uspešno se do sada spustila samo indijska letelica Vikram, deo misije Čandrajan-3, u avgustu 2023.