Ruski kosmonaut najduže u kosmosu, ali jedan čovek mu je pomrsio konce: Evo ko su drugi svemirski rekorderi

Oleg Kononenko proveo je 879 dana u orbiti, a do kraja misije veruje se da će akumulirati 1.110 dana boravka van planete Zemlje

Oleg Kononenko Oleg Kononenko pred poletanje u orbitu 15. septembra 2023... Foto: Alexey Filippov / Sputnik / Profimedia

Ruski kosmonaut Oleg Kononenko u nedelju je postao čovek koji je najviše vremena proveo u svemiru. Tokom pet svemirskih letova on je akumulirao 879 dana u orbiti (do ponedeljka 5. februara) i tako pretekao dosadašnjeg rekordera Genadija Padalku, koji je u kosmosu proveo 878 dana. Očekuje se da će Kononenko do kraja boravka na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS), gde bi mogao da ostane do septembra, skupiti ukupno 1.110 dana van Zemlje. Ipak, njegov zemljak Valerij Poljakov drži rekord po dužini boravka u svemiru „u cugu“, tj. na jednoj misiji, i malo je verovatno da će ga neko uskoro prestići.

- U svemir letim da bih radio ono što volim, a ne da bih obarao rekorde. Da budem kosmonaut sanjao sam od detinjstva. Ta ljubav i prilika da letim, živim i radim u svemiru motivišu me da nastavim time da se bavim. Ponosan sam na dostignuće, ali sam još ponosniji što rekord i dalje drži ruski kosmonaut – rekao je Kononenko za TASS, čiji je inače specijalni dopisnik sa MSS.

Oleg Kononenko rođen je 21. juna 1964. godine u Čardžou, u SSSR. Po obrazovanju je inženjer, a prvi put je boravio u svemiru u aprilu 2008.

Kada je reč o akumuliranom vremenu provedenom u svemiru, Rusija apsolutno dominira. Od prvih deset mesta liste rekordera, na čak njih devet nalaze se ruski kosmonauti, a Amerikanka Pegi Vitson je na usamljenom 9. mestu sa 675 dana u orbiti.

Oleg Kononenko Oleg Kononenko nakon sletanja na Zemlju 2015. godine... Foto: Tanjug/AP Photo/Pavel Golovkin

Najduže u svemiru:

• Oleg Kononenko, ruski kosmonaut, tokom pet letova u svemiru je proveo 879 dana, a i dalje je u MSS;
  • Genadij Padalka, ruski kosmonaut, tokom pet letova proveo je 878 dana u svemiru;
  • Jurij Malenčenko, ruski kosmonaut, tokom šest letova proveo je u orbiti 827 dana;
  • Sergej Krikaljev, sovjetski i ruski kosmonaut, tokom šest letova u svemiru je boravio 803 dana;
  • Aleksandr Kaleri, ruski kosmonaut, imao je pet letova i u kosmosu je boravio 769 dana.

Spremni smo za put na Mars

Rusija dominira i kada je reč o reč o boravku u svemiru „u cugu“. Nekadašnji sovjetski, a zatim ruski kosmonaut Valerij Poljakov (1942-2022) rekord je postavio još 1995. godine. On je na svemirskoj stanici Mir proveo čak 437 dana odjednom. Zanimljivo je da je to bio njegov drugi boravak u toj orbitalnoj stanici. Kao sovjetski kosmonaut u njoj je 1988. godine proveo 240 dana.

Kada se vratio iz orbite, njegova navodna prva izjava bila je: „Možemo da letimo do Marsa“. Testiranje ljudskog tela u uslovima mikrogravitacije bilo je i glavna misija Poljakova, doktora medicine po obrazovanju.

Valerij Poljakov, kosmonaut Kosmonaut Valerij Poljakov nakon rekordne misije u svemiru... Foto: Vladimir Rodionov / Sputnik / Profimedia

- Osećao sam se dobro tokom celog leta – tokom lansiranja, sve vreme u orbiti i tokom sletanja. Možda to može da se objasni time što sam specijalista svemirske medicine. Znam koje metode kontrole da koristim, šta može da me zaštiti, koje su najbolje mere – rekao je on u jednom intervjuu 1996.

Najduži boravak u svemiru na jednoj misiji:

• 1. Valerij Poljakov, ruski kosmonaut, na svemirskoj stanici Mir proveo je 437 dana tokom 1994. i 1995.
  • 2. Sergej Avdejev, ruski kosmonaut, na svemirskoj stanici Mir boravio je 379 dana tokom 1998. i 1999.
  • 3. Ruski astronauti Sergej Prokopjev i Dmitrij Petelin i američki astronaut Frank Rubio zajedno su na MSS proveli 370 dana tokom 2022. i 2023.
  • 4. Vladimir Titov i Musa Manarov, sovjetski kosmonauti, proveli su u svemiru 365 dana tokom 1987. i 1988.
  • 5. Ruski kosmonaut Pjotr Dubrov i američki astronaut Mark Tomas Vande Haj boravili su u svemiru 355 dana tokom 2021. i 2022.

Koliko je ljudi bilo u svemiru

U ovom trenutku u svemiru se nalazi 14 ljudi. Na Međunarodnoj svemirskoj stanici nalazi se posada letelice SpejsEks kru-7, u kojoj su Džezmin Mogbeli (SAD), Andreas Mogensen (Danska), Satoši Furukava (Japan) i Konstantin Borisov (Rusija), kao i posada Sojuz MS-24, u kojoj su Oleg Kononenko (Rusija), Nikolaj Čub (Rusija) i Lorel Ohara (SAD).

ISS Expedition 70 Iz Međunarodne svemirske stanice... Foto: NASA

Osim njih, na istoj stanici se u gostima nalazi i posada Aksioma-3 u kojoj su Majkl Lopez-Alegrija (SAD), Alper Gezeravci (Turska), Valter Viladej (Italija) i Markus Vardt (Švedska), ali bi oni povratak na Zemlju trebalo da započnu upravo danas.

U orbiti je i posada kineske svemirske stanice Tjangong ili Nebeska palata - Tang Hongbo, Tankg Šenđije i Đijang Šinlin.

Era svemirskih putovanja započeta je letom Jurija Gagarina, sovjetskog kosmonauta, 12. aprila 1961. Od tada do danas, našu planetu napustilo je 644 ljudi (prema definiciji Međunarodne vazduhoplovne federacije ili FAI koja smatra da let u svemir podrazumeva visinu veću od 100 kilometara).

Yuri Gagarin, Jurij Gagarin Sovjetski kosmonaut Jurij Gagarin... Foto: Tanjug/AP

Prvi u svemiru:

• Jurij Gagarin, sovjetski kosmonaut, 12. aprila 1961. postao je prvi čovek u svemiru.
  • Alan Šepard, američki astronaut, 5. maja 1961. postao je prvi Amerikanac i drugi čovek u svemiru.
  • German Titov, sovjetski astronaut, 7. avgusta 1961. postao je prvi čovek koji je u svemiru proveo više od 24 sata.
  • Valentina Terešenkova, sovjetska kosmonautkinja, 16. juna 1963. postala je prva žena u svemiru.
  • Aleksej Leonov, sovjetski kosmonaut, 18. marta 1965. postao je prvi čovek koji je izašao iz letelice u svemiru.
  • Vladimir Komarov, sovjetski kosmonaut, prva je osoba koja je stradala tokom svemirske misije, 24. aprila 1967.
  • Američki astronauti Vilijam Anders, Frenk Borman i Džejms Lovel od 21. do 27. decembra 1968. postali su prvi ljudi koji su obleteli oko Meseca.
  • Nil Armstrong i Baz Oldrin, američki astronauti, 20. jula 1969. postali su prvi ljudi koji su kročili na Mesec.
  • Sovjetski kosmonauti Georgij Dobrovoljski, Viktor Pacajev i Vladislav Volkov bili su prvi ljudi koji su, od 6. do 29. juna 1971, boravili na svemirskoj stanici (Saljut-1), a zatim i prvi ljudi koji su stradali u svemiru.
  • Američki astronauti Frenklin Čang-Dijaz i Džeri Ros imaju najviše letova u svemir – po sedam.
  •  Biznismen Denis Tito 2001. godine postao je prvi svemirski turista, a boravio je u orbiti sedam dana.
Osvajanje Meseca, Baz Oldrin Baz Oldrin na Mesecu... Credit: NASA / Shutterstock Editorial / Profimedia