Švedski astronaut postao prvi u istoriji: Iz svemira kontrolisao avatar na Zemlji

Markus Vandt, član posade Aksiom 3, upravljao je robo-psom iz orbite

Markus Vandt Markus Vandt kontroliše robote iz orbite... Foto: ESA/NASA

Švedski astronaut Markus Vandt, koji se nalazi na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS), postao je prva osoba koja iz svemira kontrolisala četvoronožnog robota na Zemlji. Ovaj eksperiment, u kome je kontrolisao još dva robota, nazvan „Površinski avatar“ organizovale su Evropska svemirska agencija (ESA) i Nemački aerokosmički centar (DLR).

- Tokom treninga, Markus nam je dao povratne informacije o kontrolisanju „Površinskog avatara“. Ovo je jedinstvena prilika da više astronauta testira robote i softver koji smo razvili. Rad sa DLR na ovom projektu je sjajan i sada ćemo podeliti naučene lekcije – rekao je Tomas Kruger, šef Laboratorije za interakciju ljudi i robota pri ESA.

Avatari Roboti na Zemlji... Foto: ESA

Za kontrolu mašina iz svemira Markus, astronaut ESA trenutno u misiji Aksiom 3, koristio je kontroler „sigma 7“. Ovaj alat nudi sedam uglova kontrole i ima haptičku tehnologiju, što mu je omogućilo da oseti kada robotska ruka udari u predmet pred sobom. Ispred astronauta bio je i ekran sa prenosom onoga što robot vidi, a bio je u mogućnosti da se prebacuje sa jednog na drugog robota.

Vandt je tehnologiju isprobao na Zemlji, u Holandiji, u Evropskom svemirskom istraživačkom i tehnološkom centru (ESTEC) pre pola godine.

- Iako se Markus upoznao sa tehnologijom i opremom na Zemlji, zadatak koji je dobio da izvrši tokom boravka na MSS bio je nešto što mu je bilo potpuno novo. To je bila ideja eksperimenta, da testira intuitivni interfejs i vidi kako će astronaut da radi s robotom – rekao je Tomas.

Dve mašine – robo-psa Berta i humanoidnog robota Rolin Džastina – razvio je DLR, dok je treći Interaktivni rover koji je napravila ESA. U eksperimentu je Vandt imao zadatak da pronađe dva vanzemaljca i lutku, a onda da ubaci klin u rupu dok roboti rade zajedno. Svi zadaci su uspešno izvršeni, navela je ESA.

Uspeh ovih testova mogao bi da bude ključan za buduća istraživanja Meseca i Marsa.

- Korišćenje robota u svim fazama istraživanja lunarne površine definisano je u strategiji Terae Novae. U budućnosti će potpuno autonomni roboti izvršavati zadatke korišćenjem veštačke inteligencije – rekao je Đorđo Magistrati, lider tima za proučavanje i tehnologiju u ESA.

Kako je DLR saopštio, ovo je bio prvi put da se iz svemira upravlja četvoronožnim robotom, ali je bilo kontrole robota na točkovima koji su kontrolisani iz orbite.