Mališa završio istorijsku misiju na Crvenoj planeti: Helikopter agencije NASA oštećen posle tri godine

„Indženuiti“ je trebalo da izvede svega pet letova na Marsu, ali ih je imao 72

Helikopter Indženuiti Foto: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS via CNP / MEGA / The Mega Agency / Profimedia

Helikopter Indženuiti američke agencije NASA završio je svoju misiju na Marsu posle tri godine. Ovaj mališa, težak svega 1,8 kilograma, prevazišao sva očekivanja i imao je desetine letova više nego što se očekivalo.

Iako je maleni helikopter i dalje u uspravnom položaju, fotografije od 18. januara poslate na Zemlju ukazuju da je najmanje jedna elisa pretrpela štetu i da više nije sposoban za let, objavila je NASA.

Originalno napravljen kao tehnologija za demonstraciju, sa planom da izvede svega pet letova tokom 30 dana, prvi vazduhoplov na drugoj planeti radio je na Crvenoj planeti tri godine, izveo 72 leta i prešao 14 puta veće rastojanje nego što je planirano. Ukupno je leteo dva sata.

NASA rover Perseverance Mars Ilustracija / Foto: Tanjug/AP

- Istorijsko putovanje „Indženuitija“, prvog vazduhoplova na drugoj planeti, došlo je do svog kraja. Ovaj izvanredni helikopter leteo je više i dalje nego što smo očekivali i pomogao je da NASA uradi ono što radi najbolje: da nemogući zadaci postanu mogući. Misije poput „Indženuitija“ krče put za buduće letove u našem Sunčevom sistemu i za pametnije i sigurnije istraživanje do Marsa, pa i dalje od njega – rekao je Bil Nelson, administrator NASA.

„Indženuiti“ je sleteo na Mars 18. februara 2021. prikačen za „stomak“ rovera „Perseverans“ i prvi put je poleteo sa površine Crvene planete 19. aprila. Time je dokazao da je kontrolisani let na tom svetu moguć. Nakon još četiri leta postao je svojevrsni skaut za naučnike koji su kontrolisali „Perseverans“. U 2023. godini helikopter je imao dva uspešna leta koja su dodatno poboljšala znanje njegovih aerodinamičnih ograničenja.

- U NASA inovacije su suština onoga što radimo. „Indženuiti“ je primer toga kako probijamo granice onoga što je moguće svakog dana. Veoma sam ponosan na tim iza ovog istorijskog tehnološkog uspega i jedva čekam da vidim šta ćemo sledeće da smislimo – rekla je Lori Lešin, direktorka Laboratorije za mlazni pogon NASA u Južnoj Kaliforniji.

Helikopter je trebalo da uzleti 18. januara kako bi utvrdio lokaciju nakon vanrednog sletanja tokom prethodnog pokušaja. Podaci su pokazali da je dostigao visinu od 12 metara i da je leteo 4,5 sekundi pre nego što mu je visina pala. Oko tri metra iznad površine izgubio je vezu sa roverom. Sledećeg dana veza je uspostavljena, ali su fotografije pokazale da je jedna elisa oštećena. Razlog oštećenja se još ispituje.

(Telegraf Nauka/NASA)