Objavljena prva slika kvara letelice, situacija kritična: Prva misija SAD ka Mesecu posle pola veka propala?

Letelica Peregin suočila se sa anomalijom koja sprečava let ka cilju

Vulkan Kentaur Foto: CHANDAN KHANNA / AFP / Profimedia

Letelica Peregrin, prva koju SAD lansiraju na Mesec posle više od pola veka, naišla je na tehničke probleme. Prvo je nastao problem sa solarnim panelima i punjenjem baterija. Međutim, kada je problem rešen, ispostavilo se da je situacija opasnija nego što se očekivalo - problemi sa pogonskim sistemom dovodi do kritičnog gubitka goriva, pa se proučavaju alternativne misije, saopštila je kompanija Astrobotic Technology. Objavljena je i prva fotografija kvala na pogonskom sistemu, koji bi mogao da dovede do propasti ove važne misije.

Stigla je prva slika sa Peregrina u svemiru. Kamera daje prvi vizuelni trag koji potvrđuje naše telemetrijske podace o anomaliji u pogonskom sistemu. Uprkos tome, baterija svemirske letelice je sada potpuno napunjena i koristimo preostalo gorivo da izvršimo što više operacija možemo. U ovom trenutku, većina članova tima misije Peregin je budna i radi već 24 sata - poručila je kompanija Astrobotics na platformi Iks (Tviteru) malo pre ponoći.

Satima nakon poletanja sve je išlo po planu - komunikacija je uspostavljena između Peregrina i kontrole na Zemlji, svi sistemi su uključeni i radili su. Ali onda je došlo do problema, koje je otežao i očekivani gubitak komunikacije.

Peregrin i Vulkan Foto: Gregg Newton / AFP / Profimedia

- Nažalost, pojavila se anomalija koja nas sprečava da se okrenemo ka Suncu. Tim u realnom vremenu rešava na situaciju i javljaćemo kako budemo imali više podata o problemu i sve analizirali - navedeno je u prvom saopštenju kompanije.

Nakon sat vremena sledilo je drugo saopštenje na platformi Iks (Tviteru):

- Tim veruje da je najverovatniji uzrok nestabilnog okretanja ka Suncu anomalija na pogonu koja bi, ako se pokaže da je tako, mogla da ugrozi sposobnost letelice za meko spuštanje na Mesec. Dok se tim trudi da reši problem, baterija letelice je na kritično niskom nivou. Pre ulaska u prostor gde će se prekinuti komunikacija, tim je razvio i sproveo manevar koji je okrenuo solarne panele ka Suncu. Malo nakon toga letelica je ušla u očekivani period bez komunikacije. Davaćemo nove informacije čim Peregrin ponovo bude na vidiku.

U 18.40 kompanija Astrobotic saopštila je da je ponovo uspostavila komunikaciju sa Peregrinom nakon očekivanog prekida.

- Improvizovani manevar uspešno je okrenuo solarne panele letelice ka Suncu. Sada punimo bateriju. Tim zadužen za anomalije na misiji nastavlja da procenjuje podatke koje primamo i da procenjuje pretpostavljeni uzrok - probleme sa pogonskim sistemom - navodi se u saopštenju na platformi Iks.

Taj problem sa pogonom ispostavio se opasnijim po misiju nego što se mislilo.

- Nažalost, čini se da kvar u pogonskom sistemu dovodi do kritičnog gubitka goriva. Tim radi na tome da pokuša da stabilizuje ove gubitke, ali imajući u vidu situaciju, prioritet su naučno istraživanje i podaci koje možemo da prikupimo. Trenutno procenjujemo koje alternativne misije su moguće - objavila je kompanija na platformi Iks u 19.04.

- Sa uspehom lansiranja rakete Vulkan Kentaur naša zemlja ima još oruđa za ispitivanje svemira. Svemirski letovi su smela avantura i Astrobotic napreduje u svojim misija za CLPS i Artemis. NASA nastavlja da širi svoju ulogu u istraživanju kosmosa sa našim komercijalnim partnerima - poručio je Bil Nelson, administrator NASA, nakon loših vesti.

Raketa Vulkan Kentaur lansirana je sa Floride jutros u 8.17, a u orbitu je ponela letelicu Peregrin, koja je trebalo da 23. ili 24. februara sleti na Mesec. Ova misija je prvi pokušaj Amerike za meko sletanje letelice na lunarnu površinu posle 1972. i kraja misija Apolo. Istovremeno, predstavlja i uvod u misije Artemis, kojima je NASA planirala da ponovo pošalje ljude na Mesec do kraja ove decenije.

Peregrin Sonda Peregrin... Foto: Rebecca Roth / Zuma Press / Profimedia